LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Onderneming:

General counsel Stage Entertainment: ‘Soms moet je exact dezelfde show neerzetten als op Broadway’

Anne Roest Crollius is general counsel en hoofd HR bij Stage Entertainment, het grootste onafhankelijke musicalbedrijf van Europa. ‘Ik was van huis uit niet iemand die iedere maand naar een musical ging, maar ik ben daar heel erg van gaan houden. Als ik kijk hoe hard mensen in die wereld werken: dat is topsport.’

Stage Entertainment – opgericht in 1998 – wordt in 2018 verkocht aan Advance Publications door voormalig aandeelhouders Joop van den Ende en private equitybedrijf CVC. Een bijzondere tijd voor Anne Roest Crollius, die dan nog niet zo lang in dienst is bij het musicalbedrijf. ‘Ik werd direct in het diepe gegooid: een betere introductie kan je niet hebben. Er is in een overnameproces altijd wel een moment waarop je denkt: ik weet niet of het gaat lukken. Als het dan lukt, en je er met de kopende partij goed uitkomt, dan geeft dat enorm veel voldoening.’

Tina Turner

Inmiddels kent ze de musicalwereld goed. ‘Ik werk al heel lang op het snijpunt tussen juridisch, corporate en creativiteit. Dat is interessant: er is veel diversiteit qua product en ook qua mensen. Dat is niet vergelijkbaar met een bank, waar je veel dezelfde type mensen hebt. Je hebt veel te maken met de mensen die op de vloer staan en het product zelf. Dat maakt je werk heel tastbaar.’

‘We maken en produceren niet alleen musicals die we zelf ontwikkelen, zoals TINA – The Tina Turner Musical, maar licenseren die ook in, zoals bijvoorbeeld de Lion King. Daarnaast exploiteren we zestien theaters binnen Europa.’ Vóór de coronacrisis werkten er zo’n 3000 mensen en had het musicalbedrijf zo’n zeven miljoen bezoekers. Dit jaar was dat wel anders. ‘De afgelopen tijd was een heel heftige tijd voor Stage. Er is geen show geweest sinds maart’, vertelt Roest Crollius.

Coronacrisis

‘Er is hard gesneden in de kosten. Wel hebben we gebruikgemaakt van overheidssteun. Wat ook scheelt is dat we geen investeringen hoeven te doen in nieuwe shows. Contracten zijn niet verlengd en we hebben bespaard op marketingkosten. Ook de catering hadden we bijvoorbeeld niet meer nodig. Veel contracten die we hadden, wilden we heronderhandelen tijdens de coronacrisis.’

‘De mensen in de musicals zijn in dienst voor de duur van een musical, dus die zijn in dienst gebleven tot de einddatum die gepland was. Die contracten liepen gewoon af.’ Het duurt allemaal wel een stuk langer dan voorzien, aldus Roest Crollius. ‘De productie staat al een jaar stil. Nu werken we met het scenario eind deze zomer weer gedeeltelijk open te kunnen gaan, afhankelijk van vaccinaties en het testbeleid.’

Flexibiliteit

Tijdens de coronacrisis wordt door Roest Crollius onder meer gekeken wat moet gebeuren met de ticketprovider en mensen die hun ticketgeld terug willen. ‘Hoe moet je dat contractueel regelen, zodat de schade verdeeld wordt tussen ons en de ticketprovider? Dat was niet heel duidelijk geregeld in alle contracten.’ Ook zijn er veel langetermijncontracten, bijvoorbeeld met theaters. Er moest heronderhandeld worden met verhuurders over de huurprijs. Ook dat kwam op ons bord.’

Daarnaast zijn er nieuwe covid-clausules die moeten worden geïmplementeerd in contracten. ‘We willen op dit moment weer contracten aangaan maar weten natuurlijk niet of het door kan gaan. Er zijn bij Stage veel mensen in dienst die in shows op de podia staan, maar ook veel creatives. ‘We weten nu dat een seizoen zomaar kan vervallen, dus hoe zorg je dat die startdatum flexibel is? Dat is onder meer arbeidsrechtelijk best ingewikkeld.’

‘First class’ rights

Ook houdt Roest Crollius zich – samen met een specialist uit haar team – bezig met licenties en IP. ‘Hoe dat werkt voor musicals staat niet in de wet. Dat is een wereld die voor je opengaat. ‘Bij onze musical Tina Turner liggen de rechten van de liedjes bij heel veel partijen. Voordat je die kunt gebruiken moet je clearance hebben.’

Ook bij het overnemen van shows uit het buitenland is het juridische aspect van belang. ‘Er zijn musicals – denk bijvoorbeeld aan Disney – waarbij ze willen dat je precies dezelfde show neerzet in het theater van Hamburg als in Broadway. Die partijen hebben zogenaamde first class rights: alles moet hetzelfde zijn. Creatives van Disney vliegen in en helpen mee, zodat zeker is dat zowel de set, het licht en de kostuums exact een kopie is. Daarover moet je goede afspraken maken.’

Broadway

Stage Entertainment doet ook shows op Broadway, een vak apart waarvoor lokale Broadway-advocaten worden ingeschakeld. ‘De eerste keer denk je: mijn god, hoe werkt dit? Als je op Broadway of West End produceert, zoek je investeerders – vaak liefhebbers van musicals – die investeren in jouw productie. Dan zijn wij producent en heb je anderen die mee investeren en meedelen in de winst. Daar komt veel bij kijken: je zet een structuur op en maakt afspraken over wanneer investeerders recht hebben op teruggave en eventueel winst van hun investering. Als een show succesvol is kan dat veel opleveren, maar dat zijn ze lang niet altijd. Daar komen veel risico’s bij kijken.’

Andersom gebeurt dat ook: ‘Wij zijn één van de bedrijven waar je naartoe gaat als je een show op Broadway naar de theaters in Europa wil brengen. Dan doen we marktonderzoek en gaan we kijken: dat succes in Broadway, gaat dat ook hier gebeuren?’ Dat begint vaak in Hamburg, want daar zijn veel musicalliefhebbers. Daarna gaat een show naar Spanje, Frankrijk of Nederland. ‘Om dat soort dingen juridisch goed te regelen werken we veel met advocatenkantoren samen.’

Hard werken, aldus Roest Crollius, maar zegt ze ook: ‘Ik werk met veel plezier, dus het voelt niet alsof ik veel uren werk.’ Ze besteedt veel tijd aan haar gezin en doet aan tennis en hockey, dat laatste ‘vooral recreatief, zonder enige ambitie.’ Creatief is ze ‘helemaal niet’, dansen doet ze alleen ’s-avonds laat en ook zingen is niet aan haar besteed, vertelt ze. Daarvoor gaat ze liever naar shows. ‘Ik ben niet altijd even enthousiast, maar Tina vind ik bijvoorbeeld een fantastische musical.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

General counsel Stage Entertainment: ‘Soms moet je exact dezelfde show neerzetten als op Broadway’

Anne Roest Crollius is general counsel en hoofd HR bij Stage Entertainment, het grootste onafhankelijke musicalbedrijf van Europa. ‘Ik was van huis uit niet iemand die iedere maand naar een musical ging, maar ik ben daar heel erg van gaan houden. Als ik kijk hoe hard mensen in die wereld werken: dat is topsport.’

Stage Entertainment – opgericht in 1998 – wordt in 2018 verkocht aan Advance Publications door voormalig aandeelhouders Joop van den Ende en private equitybedrijf CVC. Een bijzondere tijd voor Anne Roest Crollius, die dan nog niet zo lang in dienst is bij het musicalbedrijf. ‘Ik werd direct in het diepe gegooid: een betere introductie kan je niet hebben. Er is in een overnameproces altijd wel een moment waarop je denkt: ik weet niet of het gaat lukken. Als het dan lukt, en je er met de kopende partij goed uitkomt, dan geeft dat enorm veel voldoening.’

Tina Turner

Inmiddels kent ze de musicalwereld goed. ‘Ik werk al heel lang op het snijpunt tussen juridisch, corporate en creativiteit. Dat is interessant: er is veel diversiteit qua product en ook qua mensen. Dat is niet vergelijkbaar met een bank, waar je veel dezelfde type mensen hebt. Je hebt veel te maken met de mensen die op de vloer staan en het product zelf. Dat maakt je werk heel tastbaar.’

‘We maken en produceren niet alleen musicals die we zelf ontwikkelen, zoals TINA – The Tina Turner Musical, maar licenseren die ook in, zoals bijvoorbeeld de Lion King. Daarnaast exploiteren we zestien theaters binnen Europa.’ Vóór de coronacrisis werkten er zo’n 3000 mensen en had het musicalbedrijf zo’n zeven miljoen bezoekers. Dit jaar was dat wel anders. ‘De afgelopen tijd was een heel heftige tijd voor Stage. Er is geen show geweest sinds maart’, vertelt Roest Crollius.

Coronacrisis

‘Er is hard gesneden in de kosten. Wel hebben we gebruikgemaakt van overheidssteun. Wat ook scheelt is dat we geen investeringen hoeven te doen in nieuwe shows. Contracten zijn niet verlengd en we hebben bespaard op marketingkosten. Ook de catering hadden we bijvoorbeeld niet meer nodig. Veel contracten die we hadden, wilden we heronderhandelen tijdens de coronacrisis.’

‘De mensen in de musicals zijn in dienst voor de duur van een musical, dus die zijn in dienst gebleven tot de einddatum die gepland was. Die contracten liepen gewoon af.’ Het duurt allemaal wel een stuk langer dan voorzien, aldus Roest Crollius. ‘De productie staat al een jaar stil. Nu werken we met het scenario eind deze zomer weer gedeeltelijk open te kunnen gaan, afhankelijk van vaccinaties en het testbeleid.’

Flexibiliteit

Tijdens de coronacrisis wordt door Roest Crollius onder meer gekeken wat moet gebeuren met de ticketprovider en mensen die hun ticketgeld terug willen. ‘Hoe moet je dat contractueel regelen, zodat de schade verdeeld wordt tussen ons en de ticketprovider? Dat was niet heel duidelijk geregeld in alle contracten.’ Ook zijn er veel langetermijncontracten, bijvoorbeeld met theaters. Er moest heronderhandeld worden met verhuurders over de huurprijs. Ook dat kwam op ons bord.’

Daarnaast zijn er nieuwe covid-clausules die moeten worden geïmplementeerd in contracten. ‘We willen op dit moment weer contracten aangaan maar weten natuurlijk niet of het door kan gaan. Er zijn bij Stage veel mensen in dienst die in shows op de podia staan, maar ook veel creatives. ‘We weten nu dat een seizoen zomaar kan vervallen, dus hoe zorg je dat die startdatum flexibel is? Dat is onder meer arbeidsrechtelijk best ingewikkeld.’

‘First class’ rights

Ook houdt Roest Crollius zich – samen met een specialist uit haar team – bezig met licenties en IP. ‘Hoe dat werkt voor musicals staat niet in de wet. Dat is een wereld die voor je opengaat. ‘Bij onze musical Tina Turner liggen de rechten van de liedjes bij heel veel partijen. Voordat je die kunt gebruiken moet je clearance hebben.’

Ook bij het overnemen van shows uit het buitenland is het juridische aspect van belang. ‘Er zijn musicals – denk bijvoorbeeld aan Disney – waarbij ze willen dat je precies dezelfde show neerzet in het theater van Hamburg als in Broadway. Die partijen hebben zogenaamde first class rights: alles moet hetzelfde zijn. Creatives van Disney vliegen in en helpen mee, zodat zeker is dat zowel de set, het licht en de kostuums exact een kopie is. Daarover moet je goede afspraken maken.’

Broadway

Stage Entertainment doet ook shows op Broadway, een vak apart waarvoor lokale Broadway-advocaten worden ingeschakeld. ‘De eerste keer denk je: mijn god, hoe werkt dit? Als je op Broadway of West End produceert, zoek je investeerders – vaak liefhebbers van musicals – die investeren in jouw productie. Dan zijn wij producent en heb je anderen die mee investeren en meedelen in de winst. Daar komt veel bij kijken: je zet een structuur op en maakt afspraken over wanneer investeerders recht hebben op teruggave en eventueel winst van hun investering. Als een show succesvol is kan dat veel opleveren, maar dat zijn ze lang niet altijd. Daar komen veel risico’s bij kijken.’

Andersom gebeurt dat ook: ‘Wij zijn één van de bedrijven waar je naartoe gaat als je een show op Broadway naar de theaters in Europa wil brengen. Dan doen we marktonderzoek en gaan we kijken: dat succes in Broadway, gaat dat ook hier gebeuren?’ Dat begint vaak in Hamburg, want daar zijn veel musicalliefhebbers. Daarna gaat een show naar Spanje, Frankrijk of Nederland. ‘Om dat soort dingen juridisch goed te regelen werken we veel met advocatenkantoren samen.’

Hard werken, aldus Roest Crollius, maar zegt ze ook: ‘Ik werk met veel plezier, dus het voelt niet alsof ik veel uren werk.’ Ze besteedt veel tijd aan haar gezin en doet aan tennis en hockey, dat laatste ‘vooral recreatief, zonder enige ambitie.’ Creatief is ze ‘helemaal niet’, dansen doet ze alleen ’s-avonds laat en ook zingen is niet aan haar besteed, vertelt ze. Daarvoor gaat ze liever naar shows. ‘Ik ben niet altijd even enthousiast, maar Tina vind ik bijvoorbeeld een fantastische musical.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.