LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Onderneming:

General manager Sandra Spek, Baker McKenzie: ‘Wereldwijd is meer dan 70% van onze deals cross-border’

Sandra Spek begon vorig jaar zomer als general manager van Baker McKenzie Amsterdam. Daarvoor werkte zij jarenlang als chief financial officer (CFO), en was en is zij commissaris bij diverse ondernemingen. Dat Baker McKenzie een groot, internationaal kantorennetwerk heeft, boeit haar. ‘In elk land spelen weer andere zaken’, zegt Spek. ‘Maar wat in het ene land een oplossing is, is dat niet altijd in een ander land, ook al hebben we hetzelfde doel.’

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft wereldwijd in 46 landen 77 kantoren. Het kantoor in Amsterdam is met 340 medewerkers – waarvan 180 advocaten – een van de grotere en heeft daarom al enige tijd een general manager. Spek kwam er binnen middenin de eerste coronagolf. ‘Je leert veel mensen kennen via Zoom’, zegt ze. ‘Iedereen was heel aardig, maar het is leuker om mensen echt te ontmoeten. Dan ontstaat meer verbinding.’ Spek leerde de advocatuur kennen vanaf de andere kant van de tafel.

Rond uw dertigste was u al financieel directeur. Welk pad bracht u op die positie?

‘Ik studeerde bedrijfseconomie in Rotterdam met als specialisatie verzekeringseconomie. Een meer wiskundige richting, je werkt er met modellen, dat vind ik leuk. Bij verzekeringen gaat het erom dat je straks voldoende reserves hebt om uitkeringen te kunnen uitbetalen. Je kijkt meer naar voren dan bij andere economiestudies. Dat vooruit kijken werd in mijn werk een rode draad.‘Vooruit kijken werd in mijn werk een rode draad.’• General manager Sandra Spek, Baker McKenzie

Na mijn studie ging ik bij PwC aan de slag als consultant op het gebied van actuariaat en pensioen. Ik deed daar een postdoctoraal opleiding tot actuarieel rekenaar en adviseerde er klanten, waaronder Achmea. Samen met een partner en een senior manager werkte ik aan een opdracht, toen zij allebei uitvielen. Achmea had vertrouwen in mij en als junior consultant werd ik toen verantwoordelijk.

Met Achmea zat ik aan tafel bij de vakbonden om te praten over de harmonisatie van het arbeidsvoorwaardenpakket. De financiële berekeningen daarvan moesten kloppen, ik kreeg een enorme verantwoordelijkheid. Later stapte ik over naar Achmea, waar ik voor het eerst financieel directeur werd. Daar heb ik best wel eens over getwijfeld. Ik vroeg me af: kan ik dat wel? Maar ik dacht, ik ga het gewoon doen. Uiteindelijk merk je dat veel mensen je willen helpen.’

U was vervolgens CFO bij bedrijven in diverse branches. Welke ervaringen komen u van pas in uw functie als general manager bij Baker McKenzie?

‘Bij PwC heb ik uren geschreven. Ik ken de druk van tijdschrijven die advocaten voelen. Als CFO heb ik vaak advocaten ingehuurd om financieringen te regelen, om juridische herstructureringen te doen, om bedrijven te verkopen of aan te kopen. Bij zorginstelling Careyn kreeg ik een veranderingsopdracht, ik hielp het bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Net als in eerdere CFO-rollen was ik er verantwoordelijk voor risk and compliance, waardoor legal in mijn portefeuille kwam. Later als CFO bij Mosadex was dat ook zo.

Zo heb ik de advocatuur leren kennen, van de andere kant bezien. Ik heb een aantal jaren in het buitenland gewerkt, en in verschillende raden van commissarissen gezeten, nationaal en internationaal. Dat gaf me de mogelijkheid in verschillende keukens te kijken. Ik heb veel gezien, veel bedrijven geholpen met hoe je plannen kunt realiseren, hoe je iets optimaal kunt neerzetten. Daarmee heb ik een groot netwerk kunnen opbouwen.’

Wat vindt u ervan dat advocatenkantoren vaker niet-juristen in de leiding benoemen?

‘Omdat de maatschappij sneller verandert, moet je ook sneller kunnen inspelen op die veranderingen. Je moet de operationaliseringsslag maken van wat je met elkaar bedenkt, en dat op een bedrijfsmatige manier uitvoeren. Dus ik begrijp dat kantoren daarvoor mensen uit het bedrijfsleven aantrekken. Ook bij andere bedrijven trekken ze overigens mensen van buiten aan. Organisaties willen uit hun eigen bubbel komen en dat is denk ik gezond.’

Samen met Corinne Schot en Kim Tan vormt u het bestuur van Baker McKenzie Amsterdam. Hoe verdelen jullie de taken?

‘Corinne is managing partner en zit ook in het bestuur van Baker McKenzie op EMEA-niveau: Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Zij is advocaat in banking en finance. Kim is notaris. Doordat we allemaal een andere achtergrond hebben, vertegenwoordigen we de verschillende geluiden uit onze brede medewerkersgroep. Die nemen we mee in de besluitvorming. We overleggen vaak met de partners, dat zijn er in Amsterdam 31. We vinden het belangrijk dat we allemaal op een lijn zitten, over alle dingen die spelen met dezelfde stem spreken. De taken hebben we als board niet heel strak verdeeld, maar eigenlijk heel natuurlijk, op basis van onze competenties en ervaringen.

Operatie is vaak mijn verantwoordelijkheid. En ik stuur de staf aan. Daarin zit onder meer HR, business development, IT en finance. Vanuit onze verschillende rollen zitten we ook in de internationale overleggen. Zo zit ik in het overleg van chief operating officers van EMEA. Corinne heeft bijvoorbeeld meer contact over de strategie van EMEA en waar we naartoe gaan. Maar de herijking van de strategie pakken we gezamenlijk aan. En dan bedoel ik met de hele partnergroep en zoveel mogelijk medewerkers samen.’

Wat is uw leiderschapsstijl?

‘Ik ben resultaatgericht, ik hou van samenwerken en het samen bereiken van resultaten. Een postdoctorale opleiding Servant leadership op Nyenrode heeft me veel inzichten gegeven. Mensen willen weten waar we naartoe gaan met elkaar en zelf hun doelen bepalen. Ik denk dat het mijn rol is als leidinggevende om ze daarbij te helpen het beste uit zichzelf te halen, ze vertrouwen te geven. Persoonlijke aandacht vind ik daarbij belangrijk, mensen zien zoals ze zijn, de dingen zien die betekenis voor ze hebben, echt naar ze luisteren en daar wat mee doen.’

Heeft u daar een voorbeeld van bij Baker McKenzie?

‘In coronatijd hebben we veel aandacht voor de wellbeing van onze mensen. In het begin vonden veel mensen het wel best om thuis te werken, daarna begonnen ze het zwaar te vinden. Met een team van acht mensen hebben we toen iedereen gebeld, ze gevraagd hoe het gaat en hoe we ze eventueel konden helpen. We hebben van alles georganiseerd om mensen positief en betrokken te houden, zoals coaching sessies en wandelchallenges in teams. En we maakten een glossy kookboek met recepten van medewerkers, die straks ook in ons restaurant gemaakt worden. Van de mensen hebben we teruggekregen dat ze de dingen die we deden waardeerden.’

Baker McKenzie heeft vestigingen wereldwijd. Wat is de voornaamste focus van het kantoor in Amsterdam?

‘We zijn een full service kantoor dat onze klanten zo goed mogelijk wil bijstaan op alle facetten van dienstverlening. Met onze kennis uit Nederland, maar ook met onze kennis uit andere landen. Veel werk komt uit het buitenland, wereldwijd is meer dan 70% van onze deals cross-border. We gebruiken geavanceerde juridische technologieën en brengen per cliëntvraag een divers team experts bij elkaar. Zo willen we internationaal de law firm of choice zijn, ook in Nederland. We vinden het belangrijk daarbij alle medewerkers te betrekken, daarvoor organiseren we bijeenkomsten op kantoor.’

Waaraan besteedt u als kantoordirecteur de meeste tijd?

‘Aan hoe we ons kunnen aanpassen aan de wereld om ons heen. Die verandert voortdurend, ook voor onze cliënten, door technologische vooruitgang, maar ook door corona en de ‘war on talent’ waar we middenin zitten. Hoe kunnen we daar zo snel mogelijk op inspringen en een oplossing voor vinden? Daarmee ben ik veel bezig. En hoe we de processen in ons bedrijf zo inrichten dat ze nog beter lopen en onze advocaten nog beter ondersteunen in hun werk voor cliënten? Ik ben ook veel bezig met zaken rondom welzijn, zodat we zoveel mogelijk mensen gelukkig houden op hun werk.

En ik stem veel af met internationale collega’s, vooral met de achttien kantoren uit EMEA-landen. Dan gaat het over het overkoepelende beleid. Want in elk land spelen weer andere zaken. Elk kantoor kijkt naar de vraag, hoe kunnen we zo goed mogelijk mensen behouden? Maar zaken die lokaal spelen, lossen we ook lokaal op, op een manier die past bij de cultuur van dat land. Want wat in het ene land een oplossing is, is dat niet altijd in een ander land. Terwijl we wel hetzelfde doel hebben.’

Wat doet Baker McKenzie om mensen aan zich te binden?

‘We doen veel om mensen te laten voelen dat ze bij Baker McKenzie welkom zijn. Diversiteit is voor ons altijd belangrijk geweest. Niet alleen wat betreft de verdeling tussen het aantal mannen en vrouwen, maar ook breder. En we ondersteunen veel initiatieven, zoals Giving Back. Collega’s – van juniors tot partners – worden daarin mentor van ambitieuze jongeren met een diverse culturele achtergrond, vaak de eerste in hun familie die gaan studeren, om ze te coachen en helpen hun ambities waar te maken. We bieden veel opleidingsmogelijkheden. We zijn een Nederlands bedrijf, maar ook een groot internationaal bedrijf. Dat is voor veel mensen interessant.’

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

General manager Sandra Spek, Baker McKenzie: ‘Wereldwijd is meer dan 70% van onze deals cross-border’

Sandra Spek begon vorig jaar zomer als general manager van Baker McKenzie Amsterdam. Daarvoor werkte zij jarenlang als chief financial officer (CFO), en was en is zij commissaris bij diverse ondernemingen. Dat Baker McKenzie een groot, internationaal kantorennetwerk heeft, boeit haar. ‘In elk land spelen weer andere zaken’, zegt Spek. ‘Maar wat in het ene land een oplossing is, is dat niet altijd in een ander land, ook al hebben we hetzelfde doel.’

Advocatenkantoor Baker McKenzie heeft wereldwijd in 46 landen 77 kantoren. Het kantoor in Amsterdam is met 340 medewerkers – waarvan 180 advocaten – een van de grotere en heeft daarom al enige tijd een general manager. Spek kwam er binnen middenin de eerste coronagolf. ‘Je leert veel mensen kennen via Zoom’, zegt ze. ‘Iedereen was heel aardig, maar het is leuker om mensen echt te ontmoeten. Dan ontstaat meer verbinding.’ Spek leerde de advocatuur kennen vanaf de andere kant van de tafel.

Rond uw dertigste was u al financieel directeur. Welk pad bracht u op die positie?

‘Ik studeerde bedrijfseconomie in Rotterdam met als specialisatie verzekeringseconomie. Een meer wiskundige richting, je werkt er met modellen, dat vind ik leuk. Bij verzekeringen gaat het erom dat je straks voldoende reserves hebt om uitkeringen te kunnen uitbetalen. Je kijkt meer naar voren dan bij andere economiestudies. Dat vooruit kijken werd in mijn werk een rode draad.‘Vooruit kijken werd in mijn werk een rode draad.’• General manager Sandra Spek, Baker McKenzie

Na mijn studie ging ik bij PwC aan de slag als consultant op het gebied van actuariaat en pensioen. Ik deed daar een postdoctoraal opleiding tot actuarieel rekenaar en adviseerde er klanten, waaronder Achmea. Samen met een partner en een senior manager werkte ik aan een opdracht, toen zij allebei uitvielen. Achmea had vertrouwen in mij en als junior consultant werd ik toen verantwoordelijk.

Met Achmea zat ik aan tafel bij de vakbonden om te praten over de harmonisatie van het arbeidsvoorwaardenpakket. De financiële berekeningen daarvan moesten kloppen, ik kreeg een enorme verantwoordelijkheid. Later stapte ik over naar Achmea, waar ik voor het eerst financieel directeur werd. Daar heb ik best wel eens over getwijfeld. Ik vroeg me af: kan ik dat wel? Maar ik dacht, ik ga het gewoon doen. Uiteindelijk merk je dat veel mensen je willen helpen.’

U was vervolgens CFO bij bedrijven in diverse branches. Welke ervaringen komen u van pas in uw functie als general manager bij Baker McKenzie?

‘Bij PwC heb ik uren geschreven. Ik ken de druk van tijdschrijven die advocaten voelen. Als CFO heb ik vaak advocaten ingehuurd om financieringen te regelen, om juridische herstructureringen te doen, om bedrijven te verkopen of aan te kopen. Bij zorginstelling Careyn kreeg ik een veranderingsopdracht, ik hielp het bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Net als in eerdere CFO-rollen was ik er verantwoordelijk voor risk and compliance, waardoor legal in mijn portefeuille kwam. Later als CFO bij Mosadex was dat ook zo.

Zo heb ik de advocatuur leren kennen, van de andere kant bezien. Ik heb een aantal jaren in het buitenland gewerkt, en in verschillende raden van commissarissen gezeten, nationaal en internationaal. Dat gaf me de mogelijkheid in verschillende keukens te kijken. Ik heb veel gezien, veel bedrijven geholpen met hoe je plannen kunt realiseren, hoe je iets optimaal kunt neerzetten. Daarmee heb ik een groot netwerk kunnen opbouwen.’

Wat vindt u ervan dat advocatenkantoren vaker niet-juristen in de leiding benoemen?

‘Omdat de maatschappij sneller verandert, moet je ook sneller kunnen inspelen op die veranderingen. Je moet de operationaliseringsslag maken van wat je met elkaar bedenkt, en dat op een bedrijfsmatige manier uitvoeren. Dus ik begrijp dat kantoren daarvoor mensen uit het bedrijfsleven aantrekken. Ook bij andere bedrijven trekken ze overigens mensen van buiten aan. Organisaties willen uit hun eigen bubbel komen en dat is denk ik gezond.’

Samen met Corinne Schot en Kim Tan vormt u het bestuur van Baker McKenzie Amsterdam. Hoe verdelen jullie de taken?

‘Corinne is managing partner en zit ook in het bestuur van Baker McKenzie op EMEA-niveau: Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Zij is advocaat in banking en finance. Kim is notaris. Doordat we allemaal een andere achtergrond hebben, vertegenwoordigen we de verschillende geluiden uit onze brede medewerkersgroep. Die nemen we mee in de besluitvorming. We overleggen vaak met de partners, dat zijn er in Amsterdam 31. We vinden het belangrijk dat we allemaal op een lijn zitten, over alle dingen die spelen met dezelfde stem spreken. De taken hebben we als board niet heel strak verdeeld, maar eigenlijk heel natuurlijk, op basis van onze competenties en ervaringen.

Operatie is vaak mijn verantwoordelijkheid. En ik stuur de staf aan. Daarin zit onder meer HR, business development, IT en finance. Vanuit onze verschillende rollen zitten we ook in de internationale overleggen. Zo zit ik in het overleg van chief operating officers van EMEA. Corinne heeft bijvoorbeeld meer contact over de strategie van EMEA en waar we naartoe gaan. Maar de herijking van de strategie pakken we gezamenlijk aan. En dan bedoel ik met de hele partnergroep en zoveel mogelijk medewerkers samen.’

Wat is uw leiderschapsstijl?

‘Ik ben resultaatgericht, ik hou van samenwerken en het samen bereiken van resultaten. Een postdoctorale opleiding Servant leadership op Nyenrode heeft me veel inzichten gegeven. Mensen willen weten waar we naartoe gaan met elkaar en zelf hun doelen bepalen. Ik denk dat het mijn rol is als leidinggevende om ze daarbij te helpen het beste uit zichzelf te halen, ze vertrouwen te geven. Persoonlijke aandacht vind ik daarbij belangrijk, mensen zien zoals ze zijn, de dingen zien die betekenis voor ze hebben, echt naar ze luisteren en daar wat mee doen.’

Heeft u daar een voorbeeld van bij Baker McKenzie?

‘In coronatijd hebben we veel aandacht voor de wellbeing van onze mensen. In het begin vonden veel mensen het wel best om thuis te werken, daarna begonnen ze het zwaar te vinden. Met een team van acht mensen hebben we toen iedereen gebeld, ze gevraagd hoe het gaat en hoe we ze eventueel konden helpen. We hebben van alles georganiseerd om mensen positief en betrokken te houden, zoals coaching sessies en wandelchallenges in teams. En we maakten een glossy kookboek met recepten van medewerkers, die straks ook in ons restaurant gemaakt worden. Van de mensen hebben we teruggekregen dat ze de dingen die we deden waardeerden.’

Baker McKenzie heeft vestigingen wereldwijd. Wat is de voornaamste focus van het kantoor in Amsterdam?

‘We zijn een full service kantoor dat onze klanten zo goed mogelijk wil bijstaan op alle facetten van dienstverlening. Met onze kennis uit Nederland, maar ook met onze kennis uit andere landen. Veel werk komt uit het buitenland, wereldwijd is meer dan 70% van onze deals cross-border. We gebruiken geavanceerde juridische technologieën en brengen per cliëntvraag een divers team experts bij elkaar. Zo willen we internationaal de law firm of choice zijn, ook in Nederland. We vinden het belangrijk daarbij alle medewerkers te betrekken, daarvoor organiseren we bijeenkomsten op kantoor.’

Waaraan besteedt u als kantoordirecteur de meeste tijd?

‘Aan hoe we ons kunnen aanpassen aan de wereld om ons heen. Die verandert voortdurend, ook voor onze cliënten, door technologische vooruitgang, maar ook door corona en de ‘war on talent’ waar we middenin zitten. Hoe kunnen we daar zo snel mogelijk op inspringen en een oplossing voor vinden? Daarmee ben ik veel bezig. En hoe we de processen in ons bedrijf zo inrichten dat ze nog beter lopen en onze advocaten nog beter ondersteunen in hun werk voor cliënten? Ik ben ook veel bezig met zaken rondom welzijn, zodat we zoveel mogelijk mensen gelukkig houden op hun werk.

En ik stem veel af met internationale collega’s, vooral met de achttien kantoren uit EMEA-landen. Dan gaat het over het overkoepelende beleid. Want in elk land spelen weer andere zaken. Elk kantoor kijkt naar de vraag, hoe kunnen we zo goed mogelijk mensen behouden? Maar zaken die lokaal spelen, lossen we ook lokaal op, op een manier die past bij de cultuur van dat land. Want wat in het ene land een oplossing is, is dat niet altijd in een ander land. Terwijl we wel hetzelfde doel hebben.’

Wat doet Baker McKenzie om mensen aan zich te binden?

‘We doen veel om mensen te laten voelen dat ze bij Baker McKenzie welkom zijn. Diversiteit is voor ons altijd belangrijk geweest. Niet alleen wat betreft de verdeling tussen het aantal mannen en vrouwen, maar ook breder. En we ondersteunen veel initiatieven, zoals Giving Back. Collega’s – van juniors tot partners – worden daarin mentor van ambitieuze jongeren met een diverse culturele achtergrond, vaak de eerste in hun familie die gaan studeren, om ze te coachen en helpen hun ambities waar te maken. We bieden veel opleidingsmogelijkheden. We zijn een Nederlands bedrijf, maar ook een groot internationaal bedrijf. Dat is voor veel mensen interessant.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.