LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Onderneming:

Legal Counsel Emmy van Hengel van Crisp: ‘Wat wij bouwen is een keten voor beter eten’

Boodschappenapp Crisp wil zich onderscheiden met een focus op verse en lokale producten. Terwijl de scale-up werkt aan het opzetten van meer distributiecentra in Nederland, is er ook interesse in uitbreiding naar het buitenland: ‘De vraag hoe je een schaalbare onderneming bouwt die ook internationaal werkt, is een interessant juridisch thema.’

‘Michiel, wij zitten in kaas!’ Emmy van Hengel wijst naar één van de drie vergaderruimtes van het Crisp-kantoor in de Amsterdamse wijk de Pijp. Het pand doet weinig kantoorachtig aan: overal staan en hangen planten, de muren hebben dezelfde frisse pasteltinten als de boodschappen-app, en uit de kraan komt gekoeld water met prik. Op de deuren van de overige twee vergaderruimtes staan ‘boter’ en ‘eieren’. ‘Het duurde even voordat ik hem doorhad’, zegt Van Hengel lachend. ‘In de eerste paar weken had ik al mijn meetings in boter en kaas’.

Een focus op verse producten onderscheidt het in 2018 opgerichte Crisp van andere spelers op de markt voor online boodschappen. In een recent interview met NRC gaf mede-oprichter en ceo Tom Peeters aan zijn bedrijf uitdrukkelijk niet te zien als supermarkt, maar als een ‘marktplaats’ die ervoor zorgt dat producenten hun waren door het hele land kunnen leveren.

Het concept blijkt aan te slaan: de omzet van het bedrijf was in 2020 ruim zeven keer zo hoog als het jaar ervoor. Afgelopen maart haalde de scale-up €30 mln aan groeigeld op, onder meer bij de oprichters van Adyen, Thuisbezorgd en Vinted. Winstgevend is Crisp desondanks nog niet: het bedrijf noteerde over 2020 een verlies van €8,5 mln.

Van extern naar intern

Het bedrijf telt inmiddels zo’n 600 werknemers en heeft contracten met 650 boeren, telers en producenten. Met de snelle expansie groeide ook de behoefte aan een interne afdeling juridische zaken. Sinds begin juni wordt deze opgezet en vormgegeven door Legal Counsel Emmy van Hengel, die zich bezighoudt met alle juridische vraagstukken waarmee de het bedrijf te maken krijgt: van arbeidsovereenkomsten en contracten met leveranciers tot pandhuur en IE-rechten.

Zakelijk gezien was Van Hengel al goed bekend met Crisp voordat ze er werkte: als M&A-advocaat bij Van Doorne begeleidde ze de laatste investeringsronde van €30 mln. Van Hengel adviseerde de hoofdinvesteerder in die ronde, venture capital-fonds Target Global. Tijdens het proces raakte de jurist onder de indruk van de ‘kwalitatief strakke’ stukken die het team van Crisp aanleverde en van de ‘open en eerlijke’ gesprekken met de oprichters. Van Hengel: ‘Het waren gesprekken zonder de vormdiscussies die je in de fusies- en overnamepraktijk vaak ziet: tijdrovende discussies waarin voor de vorm een hoop getouwtrek plaatsvindt, terwijl je eigenlijk al weet waar je gaat uitkomen.’

De positieve ervaring met Crisp maakte dat het bij Van Hengel ‘begon te kriebelen’, vertelt ze: ‘Ik was als klant al fan, en in mijn werk als M&A-advocaat probeerde ik zoveel mogelijk in de duurzaamheidshoek te doen. Toen ik merkte dat de organisatie achter het bedrijf strak en leuk was, dacht ik: hoe gaaf is het als je dáár werkt – en de hele dag bezig bent een betere wereld te bouwen.’

De kortste keten

Lokaal eten is het stokpaardje van Crisp: het bedrijf werkt samen met ‘mensen van dichtbij’, schrijft het op zijn site, zoals de Amsterdamse bakkerij Hartog en de Zeeuwse viskwekerij Neeltje Jans. Van Hengel vermoedt dat de focus op lokale producenten heeft bijgedragen aan de verdere groei in het coronajaar: ‘Veel van de makers en telers die bij ons zijn aangesloten zijn kleine familiebedrijven die voorheen ook aan de horeca leverden’, legt de jurist uit. Daarnaast groeide de interesse van consumenten in gezonde en lokale voeding. En bovendien zit de markt voor online boodschappen in zijn algemeenheid in de lift: volgens onderzoeksbureau GfK hadden online supermarkten begin 2020 nog een marktaandeel van 4,3%. Afgelopen maart was dat al 7,6%.

Het groeiende aantal klanten maakt het een logische stap om meer distributiecentra, of zogenoemde ‘hubs’ te openen, zegt Van Hengel: ‘Zo’n hub faciliteert de kortste keten en de minste belasting van infrastructuur.’ Naast het eerste centrum in Amsterdam is sinds een aantal weken een tweede locatie in Delft geopend. Ook Utrecht staat op de planning en ‘naar alle waarschijnlijkheid’ volgen er daarna nog meer hubs. Zaken waar Van Hengel in deze context naar kijkt zijn onder meer de leaseovereenkomsten voor een nieuwe vloot bezorgwagens en de huur van nieuwe panden.

Of de scale-up interesse heeft om zijn distributiecentra, net als online supermarkt Picnic, geheel te robotiseren? Ontwikkelingen op dat vlak volgt het bedrijf op de voet, antwoordt Van Hengel, al verwacht ze dat het nog even zal duren voordat Crisp aan de inpakrobots gaat: ‘Zo’n systeem werkt goed voor producten waar een streepjescode op zit: blikken, doosjes en andere verpakkingen. Op onze producten is die techniek lastiger toe te passen: stel je maar voor dat je een warm brood moet verpakken met een doosje aardbeien, een stuk vis en een krop sla. Voor robotisering in de categorie vers zal meer tijd nodig zijn.’

Online penetratie door flitsbezorgers

Een nieuw type concurrentie komt sinds kort van flitsbezorgers als Gorillas, Getir en Flink: diensten die beloven bestelde boodschappen in tien minuten thuis te bezorgen. Van dit soort partijen heeft Crisp weinig te duchten, denkt Van Hengel: ‘Wat wij proberen te bouwen is een keten voor beter eten. Dat brengt een ander aanbod met zich mee: deze partijen richten zich op snel roterende massaproducten.’ Het team verwacht zelfs dat de opkomst van flitsbezorgers uiteindelijk in Crisp’s voordeel kan werken. ‘Het zet aan tot innovatie en online penetratie’, legt Van Hengel uit. Dat leidt ertoe dat steeds meer mensen online gaan bestellen.’

De oprichters van Crisp gaven in eerdere interviews aan dat er interesse is om uit te breiden naar het buitenland. Of Van Hengel daar al concreet mee bezig is, laat ze in het midden. ‘We groeien hard en hebben geen haast. Dat gezegd hebbende: ik verwacht niet dat we volgende week naar het buitenland gaan, maar ook niet dat het nog jaren gaat duren. Onze ambities eindigen niet bij de landsgrenzen. Meer kan ik er niet over zeggen.’

Los van concrete buitenlandplannen is het bedrijf continu bezig met de vraag hoe je een schaalbare onderneming bouwt die ook internationaal werkt, voegt Van Hengel eraan toe. ‘Dat is ook een interessant juridisch thema. Je moet op tijd beginnen daarover na te denken: als je een heel bedrijf hebt gebouwd en het vervolgens in het buitenland totaal anders moet opzetten, is dat niet efficiënt.’

Heldere kaders

Uitbreiding van de juridische afdeling zelf is volgens Van Hengel een kwestie van tijd, al verwacht ze voorlopig de enige interne jurist te blijven: ‘Ik vind het belangrijk om eerst heldere kaders te schetsen en daarna pas een nieuw persoon aan te stellen.’

Diegene zou heel goed een tweede generalist kunnen zijn, vermoedt ze. ‘Op advocatenkantoren zeggen ze altijd: “Oei, nee, dat is een ander rechtsgebied: daar kunnen wij niks over zeggen.” Ik denk dat mensen daar soms een beetje panisch over doen. We hebben allemaal rechten gestudeerd en veel meer vakken gedaan dan je uiteindelijk gaat beoefenen. Ik vind het heel leuk dat ik hier kan zeggen: ik heb geen idee, maar ik ga het voor je uitzoeken. Met de juiste instelling en ambitie kom je dan een heel eind.’

‘Handhaving bij wetsvoorstel duurzaam internationaal ondernemen is te onduidelijk’

‘Maak beter duidelijk waarom naast het opleggen van bestuurlijke boetes, het ook nodig is om strafrechtelijk te handhaven om schendingen van mensenrechten en vervuiling van het milieu bij Nederlandse internationale ondernemingen tegen te gaan.’ Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een vandaag gepubliceerd wetgevingsadvies over het initiatiefwetsvoorstel duurzaam en verantwoord

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

Legal Counsel Emmy van Hengel van Crisp: ‘Wat wij bouwen is een keten voor beter eten’

Boodschappenapp Crisp wil zich onderscheiden met een focus op verse en lokale producten. Terwijl de scale-up werkt aan het opzetten van meer distributiecentra in Nederland, is er ook interesse in uitbreiding naar het buitenland: ‘De vraag hoe je een schaalbare onderneming bouwt die ook internationaal werkt, is een interessant juridisch thema.’

‘Michiel, wij zitten in kaas!’ Emmy van Hengel wijst naar één van de drie vergaderruimtes van het Crisp-kantoor in de Amsterdamse wijk de Pijp. Het pand doet weinig kantoorachtig aan: overal staan en hangen planten, de muren hebben dezelfde frisse pasteltinten als de boodschappen-app, en uit de kraan komt gekoeld water met prik. Op de deuren van de overige twee vergaderruimtes staan ‘boter’ en ‘eieren’. ‘Het duurde even voordat ik hem doorhad’, zegt Van Hengel lachend. ‘In de eerste paar weken had ik al mijn meetings in boter en kaas’.

Een focus op verse producten onderscheidt het in 2018 opgerichte Crisp van andere spelers op de markt voor online boodschappen. In een recent interview met NRC gaf mede-oprichter en ceo Tom Peeters aan zijn bedrijf uitdrukkelijk niet te zien als supermarkt, maar als een ‘marktplaats’ die ervoor zorgt dat producenten hun waren door het hele land kunnen leveren.

Het concept blijkt aan te slaan: de omzet van het bedrijf was in 2020 ruim zeven keer zo hoog als het jaar ervoor. Afgelopen maart haalde de scale-up €30 mln aan groeigeld op, onder meer bij de oprichters van Adyen, Thuisbezorgd en Vinted. Winstgevend is Crisp desondanks nog niet: het bedrijf noteerde over 2020 een verlies van €8,5 mln.

Van extern naar intern

Het bedrijf telt inmiddels zo’n 600 werknemers en heeft contracten met 650 boeren, telers en producenten. Met de snelle expansie groeide ook de behoefte aan een interne afdeling juridische zaken. Sinds begin juni wordt deze opgezet en vormgegeven door Legal Counsel Emmy van Hengel, die zich bezighoudt met alle juridische vraagstukken waarmee de het bedrijf te maken krijgt: van arbeidsovereenkomsten en contracten met leveranciers tot pandhuur en IE-rechten.

Zakelijk gezien was Van Hengel al goed bekend met Crisp voordat ze er werkte: als M&A-advocaat bij Van Doorne begeleidde ze de laatste investeringsronde van €30 mln. Van Hengel adviseerde de hoofdinvesteerder in die ronde, venture capital-fonds Target Global. Tijdens het proces raakte de jurist onder de indruk van de ‘kwalitatief strakke’ stukken die het team van Crisp aanleverde en van de ‘open en eerlijke’ gesprekken met de oprichters. Van Hengel: ‘Het waren gesprekken zonder de vormdiscussies die je in de fusies- en overnamepraktijk vaak ziet: tijdrovende discussies waarin voor de vorm een hoop getouwtrek plaatsvindt, terwijl je eigenlijk al weet waar je gaat uitkomen.’

De positieve ervaring met Crisp maakte dat het bij Van Hengel ‘begon te kriebelen’, vertelt ze: ‘Ik was als klant al fan, en in mijn werk als M&A-advocaat probeerde ik zoveel mogelijk in de duurzaamheidshoek te doen. Toen ik merkte dat de organisatie achter het bedrijf strak en leuk was, dacht ik: hoe gaaf is het als je dáár werkt – en de hele dag bezig bent een betere wereld te bouwen.’

De kortste keten

Lokaal eten is het stokpaardje van Crisp: het bedrijf werkt samen met ‘mensen van dichtbij’, schrijft het op zijn site, zoals de Amsterdamse bakkerij Hartog en de Zeeuwse viskwekerij Neeltje Jans. Van Hengel vermoedt dat de focus op lokale producenten heeft bijgedragen aan de verdere groei in het coronajaar: ‘Veel van de makers en telers die bij ons zijn aangesloten zijn kleine familiebedrijven die voorheen ook aan de horeca leverden’, legt de jurist uit. Daarnaast groeide de interesse van consumenten in gezonde en lokale voeding. En bovendien zit de markt voor online boodschappen in zijn algemeenheid in de lift: volgens onderzoeksbureau GfK hadden online supermarkten begin 2020 nog een marktaandeel van 4,3%. Afgelopen maart was dat al 7,6%.

Het groeiende aantal klanten maakt het een logische stap om meer distributiecentra, of zogenoemde ‘hubs’ te openen, zegt Van Hengel: ‘Zo’n hub faciliteert de kortste keten en de minste belasting van infrastructuur.’ Naast het eerste centrum in Amsterdam is sinds een aantal weken een tweede locatie in Delft geopend. Ook Utrecht staat op de planning en ‘naar alle waarschijnlijkheid’ volgen er daarna nog meer hubs. Zaken waar Van Hengel in deze context naar kijkt zijn onder meer de leaseovereenkomsten voor een nieuwe vloot bezorgwagens en de huur van nieuwe panden.

Of de scale-up interesse heeft om zijn distributiecentra, net als online supermarkt Picnic, geheel te robotiseren? Ontwikkelingen op dat vlak volgt het bedrijf op de voet, antwoordt Van Hengel, al verwacht ze dat het nog even zal duren voordat Crisp aan de inpakrobots gaat: ‘Zo’n systeem werkt goed voor producten waar een streepjescode op zit: blikken, doosjes en andere verpakkingen. Op onze producten is die techniek lastiger toe te passen: stel je maar voor dat je een warm brood moet verpakken met een doosje aardbeien, een stuk vis en een krop sla. Voor robotisering in de categorie vers zal meer tijd nodig zijn.’

Online penetratie door flitsbezorgers

Een nieuw type concurrentie komt sinds kort van flitsbezorgers als Gorillas, Getir en Flink: diensten die beloven bestelde boodschappen in tien minuten thuis te bezorgen. Van dit soort partijen heeft Crisp weinig te duchten, denkt Van Hengel: ‘Wat wij proberen te bouwen is een keten voor beter eten. Dat brengt een ander aanbod met zich mee: deze partijen richten zich op snel roterende massaproducten.’ Het team verwacht zelfs dat de opkomst van flitsbezorgers uiteindelijk in Crisp’s voordeel kan werken. ‘Het zet aan tot innovatie en online penetratie’, legt Van Hengel uit. Dat leidt ertoe dat steeds meer mensen online gaan bestellen.’

De oprichters van Crisp gaven in eerdere interviews aan dat er interesse is om uit te breiden naar het buitenland. Of Van Hengel daar al concreet mee bezig is, laat ze in het midden. ‘We groeien hard en hebben geen haast. Dat gezegd hebbende: ik verwacht niet dat we volgende week naar het buitenland gaan, maar ook niet dat het nog jaren gaat duren. Onze ambities eindigen niet bij de landsgrenzen. Meer kan ik er niet over zeggen.’

Los van concrete buitenlandplannen is het bedrijf continu bezig met de vraag hoe je een schaalbare onderneming bouwt die ook internationaal werkt, voegt Van Hengel eraan toe. ‘Dat is ook een interessant juridisch thema. Je moet op tijd beginnen daarover na te denken: als je een heel bedrijf hebt gebouwd en het vervolgens in het buitenland totaal anders moet opzetten, is dat niet efficiënt.’

Heldere kaders

Uitbreiding van de juridische afdeling zelf is volgens Van Hengel een kwestie van tijd, al verwacht ze voorlopig de enige interne jurist te blijven: ‘Ik vind het belangrijk om eerst heldere kaders te schetsen en daarna pas een nieuw persoon aan te stellen.’

Diegene zou heel goed een tweede generalist kunnen zijn, vermoedt ze. ‘Op advocatenkantoren zeggen ze altijd: “Oei, nee, dat is een ander rechtsgebied: daar kunnen wij niks over zeggen.” Ik denk dat mensen daar soms een beetje panisch over doen. We hebben allemaal rechten gestudeerd en veel meer vakken gedaan dan je uiteindelijk gaat beoefenen. Ik vind het heel leuk dat ik hier kan zeggen: ik heb geen idee, maar ik ga het voor je uitzoeken. Met de juiste instelling en ambitie kom je dan een heel eind.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.