LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Onderneming:

Nederland digitaal bewuster, maar kwart kleiner mkb onderneemt nog geen actie

Bijna driekwart van de Nederlanders vindt de eigen kennis over online risico’s als phishing, hacken en malware redelijk tot goed. 69% van de Nederlandse consumenten en 56% van de bedrijven doet geen melding of aangifte van cyberaanvallen of -criminaliteit. Een kwart van het kleine mkb onderneemt in het geheel geen acties om digitaal veilig te zijn. Dat blijkt uit Alert Online 2022, het jaarlijkse onderzoek naar het bewustzijn van Nederlanders rondom cybersecurity in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Het onderzoek door I&O Research werd uitgevoerd onder 1.200 Nederlanders en meer dan 1.100 ICT-medewerkers en verantwoordelijken in het bedrijfsleven. Een derde van de onderzoeksgroep had zelf wel eens te maken met phishing. Net als in 2021 maken vriend-in-noodfraude (13%) en malware (11%) deel uit van de genoemde top-3. Hacking (11%) volgt kort daar achter. Deze vier vormen van cyberrisico’s worden ook het meest genoemd op de vraag waar men mee te maken denkt te kúnnen krijgen.

45% van de Nederlanders maakt zich weinig zorgen over hun online veiligheid in de privésituatie. De helft hiervan geeft aan dat ze altijd hun slimme apparaten updaten. Ook het controleren op valse websites en links, gebruikmaken van zogenoemde tweefactorauthenticatie bij het inloggen, het doen van virusscans en het veranderen van wachtwoorden geven voor twee op de vijf Nederlanders een veilig gevoel. Net als in 2021 en 2020 maakt de meerderheid van de Nederlanders (61%) zich weinig zorgen over een cyberaanval.

Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) roept consumenten en bedrijven op om ‘vaker online risico’s te melden en zeker het kleine mkb om digitale veiligheid een dagelijks onderdeel te laten zijn van hun ondernemerschap’. ‘We zien dat het digitale bewustzijn van consumenten en bedrijven omhoog is gegaan. Veel Nederlanders zijn bereid om beveiligingsmaatregelen te nemen, zoals het uitvoeren van updates of bij het inloggen op systemen of apparaten. Dat alleen is niet voldoende. Het gaat er om dat we óók alerter zijn.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Onderneming:

Nederland digitaal bewuster, maar kwart kleiner mkb onderneemt nog geen actie

Bijna driekwart van de Nederlanders vindt de eigen kennis over online risico’s als phishing, hacken en malware redelijk tot goed. 69% van de Nederlandse consumenten en 56% van de bedrijven doet geen melding of aangifte van cyberaanvallen of -criminaliteit. Een kwart van het kleine mkb onderneemt in het geheel geen acties om digitaal veilig te zijn. Dat blijkt uit Alert Online 2022, het jaarlijkse onderzoek naar het bewustzijn van Nederlanders rondom cybersecurity in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Het onderzoek door I&O Research werd uitgevoerd onder 1.200 Nederlanders en meer dan 1.100 ICT-medewerkers en verantwoordelijken in het bedrijfsleven. Een derde van de onderzoeksgroep had zelf wel eens te maken met phishing. Net als in 2021 maken vriend-in-noodfraude (13%) en malware (11%) deel uit van de genoemde top-3. Hacking (11%) volgt kort daar achter. Deze vier vormen van cyberrisico’s worden ook het meest genoemd op de vraag waar men mee te maken denkt te kúnnen krijgen.

45% van de Nederlanders maakt zich weinig zorgen over hun online veiligheid in de privésituatie. De helft hiervan geeft aan dat ze altijd hun slimme apparaten updaten. Ook het controleren op valse websites en links, gebruikmaken van zogenoemde tweefactorauthenticatie bij het inloggen, het doen van virusscans en het veranderen van wachtwoorden geven voor twee op de vijf Nederlanders een veilig gevoel. Net als in 2021 en 2020 maakt de meerderheid van de Nederlanders (61%) zich weinig zorgen over een cyberaanval.

Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) roept consumenten en bedrijven op om ‘vaker online risico’s te melden en zeker het kleine mkb om digitale veiligheid een dagelijks onderdeel te laten zijn van hun ondernemerschap’. ‘We zien dat het digitale bewustzijn van consumenten en bedrijven omhoog is gegaan. Veel Nederlanders zijn bereid om beveiligingsmaatregelen te nemen, zoals het uitvoeren van updates of bij het inloggen op systemen of apparaten. Dat alleen is niet voldoende. Het gaat er om dat we óók alerter zijn.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.