Grote internationale bedrijven willen dat zij worden verplicht om hun impact op de natuur bekend te maken. Meer dan 330 ondernemingen – waaronder Unilever, Tata Steel, IKEA, Nestlé, Rabobank, Roche – stellen in een gezamenlijke brief dat bedrijven strengere regels nodig hebben om ze te dwingen meer te doen om de biodiversiteit te beschermen.
‘We hebben regeringen wereldwijd nodig om de regels van de economie te veranderen en het bedrijfsleven ertoe te zetten nu te handelen’, aldus de coalitie Business for Nature, een samenwerkingsverband van bedrijven met een gezamenlijk vermogen van ruim $1500 mrd.
De brief verschijnt in aanloop naar besprekingen van de Verenigde Naties over natuurbescherming. Bedrijven hopen dat de uitkomsten hiervan, die in december 2022 worden verwacht, net zo ambitieus zijn als de doelstellingen van Parijs zijn op het gebied van het klimaat. Er wordt gewerkt aan maatregelen om in 2050 ‘in harmonie met de natuur te leven’. Zaken waarnaar gekeken wordt zijn schone lucht, water en voedsel.
Politieke duidelijkheid
Bedrijven willen van nationale overheden voor 2030 de verplichting om bekend te maken wat de impact op en afhankelijkheid van biodiversiteit van een afzonderlijke onderneming is. Waar bedrijven dat op het gebied van klimaat al wel beginnen te melden, gebeurt dit over natuurimpact nog maar weinig. VN-doelstellingen moeten gaan over het beperken van natuurschade en het stimuleren van positieve bijdragen, vindt de coalitie.
André Hoffmann, vice-voorzitter van Roche Holdings, in de verklaring: ‘Natuurherstel ligt binnen onze mogelijkheden, als we nu handelen. Deze verklaring laat zien dat de steun voor natuurherstel breed gedragen wordt, met duidelijke collectieve doelen. Politieke duidelijkheid zal aanpassing van onze business modellen versnellen. Wij staan klaar om de koers te verleggen naar een maatschappij waarin natuur, mensen en bedrijven bloeien.’