LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Mededinging:

Wetsvoorstel Maatschappelijke BV in 2023 naar Tweede Kamer

Het wetsvoorstel dat de Maatschappelijke BV moet gaan regelen, gaat in de loop van 2023 naar de Tweede Kamer. Dat schrijft minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat in een brief aan de Tweede Kamer. De BVm beoogt een ‘heldere en eenduidige rechtsstructuur’ te bieden die het voor investeerders en opdrachtgevers makkelijker maakt de door de BVm gedreven onderneming te herkennen als een maatschappelijke onderneming.

Nu is dit voor de investeerders en opdrachtgevers vaak een opgave omdat de ondernemingen die claimen een maatschappelijke onderneming te zijn, dit op uiteenlopende wijze hebben geborgd door middel van bijvoorbeeld combinaties van entiteiten, uiteenlopende regelingen in statuten, eventuele contracten met stakeholders en/of door middel van een of meer van de mogelijkheden van certificering (onder andere pso[1]ladder, B corp en Code Sociaal Ondernemen).

Al lange tijd vragen maatschappelijke ondernemers om herkenning en erkenning voor wat zij doen. ‘Dit speelt niet in Nederland maar ook in het buitenland. Aan deze vraag komt het kabinet tegemoet door een wettelijke regeling te treffen waardoor Nederland op dit punt niet langer een witte vlek zal zijn op de Europese kaart. In voorbereiding is een wetsvoorstel voor de maatschappelijke BV (BVm). Eind dit jaar, mogelijk begin 2023 zal het wetsvoorstel in consultatie worden gegeven. Dit betekent dat niet eerder dan in de loop van 2023 het wetsvoorstel voor behandeling naar de Kamer zal kunnen worden gestuurd.’

De Maatschappelijke BV kent een lange voorgeschiedenis. Al in 2009 is er een voorstel gedaan tot invoering van de maatschappelijke onderneming. Daar zaten zoveel zware eisen aan, dat dat plan is doodgebloed. Het idee bleef bestaan, en is in 2016 weer opgepikt en uiteindelijk in het regeerakkoord gekomen.

Klik hier voor de brief aan de Tweede Kamer

Lees ook: Q&A hoogleraar Lokin: ‘Welslagen maatschappelijke BV staat of valt met overheidscampagnes’

ACM: betere bescherming afnemers van PostNL in nieuwe Postwet

In een brief aan het ministerie van Economische Zaken adviseert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om het huidige wetsvoorstel tot wijziging van de Postwet op een aantal punten aan te passen zodat consumenten, zakelijke afnemers en postvervoerders ‘beter beschermd zijn tegen onredelijke tarieven en voorwaarden’ van PostNL. Het bedrijf

Lees Verder >

ACM wil strengere EU-regels voor bescherming van online consument

De bescherming van de online consument moet beter worden geregeld. Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken of misleidende vormgeving. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een reactie op de aangekondigde evaluatie van de Europese consumentenregels door

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Mededinging:

Advies: handhaaf de landsadvocaat, maar schakel vaker andere kantoren in

Richt geen overheidsinstituut op voor full service advocatendiensten aan de Staat, en blijf gebruik maken van de diensten van de landsadvocaat. Tot die conclusie komt de Commissie onderzoek advocatendiensten aan de Staat, ingesteld na de fraudezaak rond notaris Frank Oranje. Wel vind de commissie ‘strategisch gebruik van de inzet van andere advocatenkantoren dan het kantoor van de landsadvocaat wenselijk’. Er moet dan wel ‘voldoende kritische massa aan opdrachten voor de landsadvocaat overblijven’.

Oranje wist als bestuursvoorzitter van landadvocaat Pels Rijcken naar schatting €16 mln te verduisteren. Die fraude onder het dak van Pels Rijcken heeft ‘tot verontrusting geleid over het vertrouwen dat gesteld kan worden in de landsadvocatuur, een instituut met een lange traditie’, schrijft de commissie.

De Commissie stelt vast dat er eigenlijk geen goed alternatief is voor de landsadvocaat. Een overheidsinstituut voor full service advocatendiensten aan de Staat zal bijvoorbeeld voor de werving van advocaten moeten concurreren met de private markt. ‘Voor alle interne varianten geldt dat de wervingskracht voor een pool van hooggekwalificeerde advocaten en juristen sterk zal moeten zijn om te kunnen concurreren met de arbeidsmarkt in de private sector. Dat kan gezien beperkingen van de cao voor rijksambtenaren problemen opleveren, omdat de inkomens voor een deel van de gezochte ervaren advocaten in de private sector hoger liggen dan de overheid zal kunnen bieden’, aldus de commissie.

Ook het – deels – overnemen van taken van de landsadvocaat door andere kantoren lijkt geen begaanbare weg. ‘Geen van de vier kantoren (AKD, Van Doorne, NautaDutilh en Nysingh, L.W.) , streeft ernaar om als het kantoor van de landsadvocaat te fungeren. Zij wensen zich evenmin te binden aan een zo sterk semi-exclusiviteitsbeding, zoals dat geldt voor Pels Rijcken. De reden is voor alle kantoren dezelfde: zowel de status van (het kantoor van de) landsadvocaat als het beding zouden hen te zeer beperken in het aannemen van zaken in de private markt en zelfs dwingen om afscheid te nemen van een (aanzienlijk) deel van de cliënten.’

Het door de overheid aanstellen van advocaten in dienstbetrekking – weer een andere variant – is al mogelijk: de overheid heeft er 35 in dienst. Volgens de commissie kan daar echter spanning ontstaan vanwege de onafhankelijkheid van de advocaat. ‘In beginsel is het mogelijk dat de advocaat in dienstbetrekking ook in een hiërarchische ambtelijke organisatie voldoet aan de kernwaarde van professionele onafhankelijkheid, maar naarmate kwesties beleidsgevoeliger zijn kan een spanning ontstaan tussen instrumentele beleidswensen en de onafhankelijkheid van de advocaat in dienstbetrekking (…)’, aldus de commissie.

Lovende woorden

De commissie neemt het in het rapport ook nadrukkelijk op voor de landsadvocaat: ze constateert dat het kantoor van de landsadvocaat zich in de loop van jaren volledig heeft gevormd naar de behoefte van de Staat. Voor vrijwel alle benodigde rechtsgebieden zijn specialisten onmiddellijk beschikbaar. ‘De Staat heeft daar profijt van, maar is tegelijkertijd daarvan afhankelijk en omgekeerd is het kantoor van de landsadvocaat ook sterk afhankelijk van zijn grootste opdrachtgever. Over de kwaliteit van dienstverlening door het kantoor van de landsadvocaat bestaat binnen de Staat tevredenheid. Bij andere overheidsinstellingen die van de diensten van Pels Rijcken gebruik maken, treft de commissie een daarmee overeenkomstige waardering aan.’

Een grote kracht van het kantoor van de landsadvocaat is het ‘institutionele geheugen in het kantoor aangaande juridische kwesties waarin de Staat verwikkeld is (of is geweest). Van daaruit is het mogelijk dwarsverbanden te zien, nodig voor een kwalitatief hoogwaardige advisering.’

Wel pleit de commissie voor meer kennis bij de overheid over juridische dienstverlening. ‘Bij de versterking van de juridische functie van het Rijk past het dat een (…) overzicht van juridische kwesties centraal wordt bijgehouden. Voor een verdere professionalisering van de inkoop van advocatendiensten (niet alleen betreffende de landsadvocaat) die ook monitoring en evaluatie van diensten vereist, is dat zinvol.’

Klik hier voor het rapport

Lees ook: Q&A hoogleraar Kuypers: ‘De omvang van de opdracht voor Pels Rijcken kan een onsje minder’

Foto: Frits de Jong/Pixabay

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.