LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Interviews:

Q&A

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Die stapels papier, daar wordt een ondernemer onzeker van’

Advocaat Patrique Ouwens staat DGA Jeffrey Stoffels steeds meer aan de voorkant bij van projecten en activiteiten op het gebied van ontzorgen van huurders en vastgoedprofessionals, als die te maken krijgen met verhuizingen. Daarbij gaat het over verzekeringen, energie, internet, mobiel zonnepanelen en digitale zekerheidsgaranties als alternatief voor waarborgsommen.

Stoffels (DGA van Easy nuts, European Insurance en Skip Deposit, bedrijven in vastgoed en financiële dienstverlening): ‘Ik kende Patrique al in een privé-setting. We kwamen niet bij elkaar over de vloer, maar ik wist dat hij advocaat was. Ik was op zoek naar een jonge, dynamische, praktisch ingestelde advocaat. Te vaak had ik te maken gehad met oudere, stoffige advocaten. Zo’n acht jaar geleden hadden we een geschil met een grote energieleverancier. Dat ging over een bonusafspraak die de leverancier niet nakwam. Ze hadden zomaar de afdeling dichtgegooid die erover ging. Toen hebben we Patrique ingeschakeld en die heeft de leverancier er netjes op gewezen dat ze de afspraak moesten nakomen. Dat werkte.’

Ouwens (advocaat-partner Yur Advocaten & Consultants): ‘Het is altijd prettig als je de eerste zaak voor een cliënt wint.’

Stoffels: ‘Patrique werkt voor drie van mijn vier bedrijven, op het gebied van vastgoed en financiële dienstverlening. Met de verschillende bedrijven ontzorgen we mensen bij hun verhuisbewegingen, dat zijn er nu zo’n twee- à drieduizend per maand. Daarbij gaat het over verzekeringen, energie, internet, mobiel zonnepanelen en digitale zekerheidsgarantie als alternatief voor waarborgsommen.’

Ouwens: ‘In het begin verliep het meer ad hoc. Het leuke aan onze samenwerking is dat ik nu ook steeds meer aan de voorkant van projecten wordt betrokken.’

Onmogelijk

Stoffels: ‘Zoals bij het opzetten van Skip Deposit, één van de vier bedrijven. Daar zijn we anderhalf jaar mee bezig geweest. Patrique dacht toen dat er iets onmogelijk was.’

Ouwens: ‘Niet handig om nu precies te zeggen wat dat precies was.’

Stoffels: ‘En meestal heeft Patrique gelijk, maar nu had ik dat eens een keer: het kon wél. Patrique heeft toen de basisovereenkomst goed in elkaar gezet. En op het moment zijn we bezig met de uitbreiding naar België.’

Ouwens: ‘Daarvoor zoeken wij dan een Belgische advocaat, we begeleiden Jeffrey dan bij het traject in België.’

Goed gevoel

Stoffels: ‘Bij een advocaat moet je een goed gevoel hebben, en je moet het iemand ook gunnen. Dat heb ik bij Patrique. De prijs is dan secundair, maar we weten dat de gewerkte uren kloppen. Bij eenvoudige zaken betalen we minder, bij ingewikkelde meer. Dat juridische werk kan ik echt niet zelf doen. Er komt zoveel bij kijken! Inmiddels kreeg ik wel een paar templates van Patrique.’

Ouwens: ‘Dat wij voor dit soort werk niet altijd meer worden ingeschakeld, vind ik niet erg. Bij het eenvoudige werk hebben we nauwelijks toegevoegde waarde, het is fijn om dat soort dingen aan de klant te kunnen overlaten. Ik assisteer vooral bij de ingewikkelde zaken.’

Stoffels: ‘Een groot project in de samenwerking was de overname van een van de bedrijven. Dat koste mij enorm veel spanning en stress. En je kreeg ook heel erg veel documenten voor je neus. Dan is het fijn dat een team van advocaten de voordelen en de risico’s van de contracten voor je vertalen in duidelijke taal.’

Normale taal

Ouwens: ‘Dat zien we dan wel vaker. Die enorme stapel papier, daar wordt een ondernemer onzeker van. Moet je dat allemaal doornemen en begrijpen? Wij vertalen dat in normale taal, zodat de klant ook weet wat het praktisch betekent. Die normale taal vinden wij op het kantoor heel belangrijk. Ik ben ook allergisch voor advocaten die dingen nodeloos ingewikkeld willen maken en uit het ook verliezen aan wie ze het schrijven. Het gaat er als advocaat niet alleen om dat het klopt, de ander moet het ook begrijpen. Dat rammen we er bij onze beginnende advocaten steeds in: onthou voor wie je het doet!’

Pragmatisch

Stoffels: ‘Van Patrique heb ik inmiddels ook geleerd om niet alles zelf te doen. Daar ben je als ondernemer namelijk wel toe geneigd. Maar je kunt niet alles zelf goed doen. Het wordt gewoon beter als je een specialist inschakelt.’

Ouwens: ‘Van Jeffrey vind ik vooral het pragmatische mooi, dat je plannen maakt en daar dan ook aan begint. Wij advocaten zijn geneigd om eerst van alles helemaal uit te werken, om daarna pas die stap te zetten. Dat is een heel ander soort ondernemen. Als advocaat kun je je natuurlijk ook geen fouten veroorloven. Het lijkt me erg leuk om net zo snel te kunnen handelen als Jeffrey, al ben ik heel gelukkig met mijn vak van advocaat.’

Stoffels: ‘Ik ben veel te doelgericht om advocaat te kunnen zijn. En te slordig. Ik wil meteen beginnen. Ik maak veel plannen, en dan gaat er ook weleens wat mis. Maar behalve Patrique heb ik gelukkig ook nog een compagnons die heel precies is.’

Eerdere Interviews

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Interview:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Die stapels papier, daar wordt een ondernemer onzeker van’

Advocaat Patrique Ouwens staat DGA Jeffrey Stoffels steeds meer aan de voorkant bij van projecten en activiteiten op het gebied van ontzorgen van huurders en vastgoedprofessionals, als die te maken krijgen met verhuizingen. Daarbij gaat het over verzekeringen, energie, internet, mobiel zonnepanelen en digitale zekerheidsgaranties als alternatief voor waarborgsommen.

Stoffels (DGA van Easy nuts, European Insurance en Skip Deposit, bedrijven in vastgoed en financiële dienstverlening): ‘Ik kende Patrique al in een privé-setting. We kwamen niet bij elkaar over de vloer, maar ik wist dat hij advocaat was. Ik was op zoek naar een jonge, dynamische, praktisch ingestelde advocaat. Te vaak had ik te maken gehad met oudere, stoffige advocaten. Zo’n acht jaar geleden hadden we een geschil met een grote energieleverancier. Dat ging over een bonusafspraak die de leverancier niet nakwam. Ze hadden zomaar de afdeling dichtgegooid die erover ging. Toen hebben we Patrique ingeschakeld en die heeft de leverancier er netjes op gewezen dat ze de afspraak moesten nakomen. Dat werkte.’

Ouwens (advocaat-partner Yur Advocaten & Consultants): ‘Het is altijd prettig als je de eerste zaak voor een cliënt wint.’

Stoffels: ‘Patrique werkt voor drie van mijn vier bedrijven, op het gebied van vastgoed en financiële dienstverlening. Met de verschillende bedrijven ontzorgen we mensen bij hun verhuisbewegingen, dat zijn er nu zo’n twee- à drieduizend per maand. Daarbij gaat het over verzekeringen, energie, internet, mobiel zonnepanelen en digitale zekerheidsgarantie als alternatief voor waarborgsommen.’

Ouwens: ‘In het begin verliep het meer ad hoc. Het leuke aan onze samenwerking is dat ik nu ook steeds meer aan de voorkant van projecten wordt betrokken.’

Onmogelijk

Stoffels: ‘Zoals bij het opzetten van Skip Deposit, één van de vier bedrijven. Daar zijn we anderhalf jaar mee bezig geweest. Patrique dacht toen dat er iets onmogelijk was.’

Ouwens: ‘Niet handig om nu precies te zeggen wat dat precies was.’

Stoffels: ‘En meestal heeft Patrique gelijk, maar nu had ik dat eens een keer: het kon wél. Patrique heeft toen de basisovereenkomst goed in elkaar gezet. En op het moment zijn we bezig met de uitbreiding naar België.’

Ouwens: ‘Daarvoor zoeken wij dan een Belgische advocaat, we begeleiden Jeffrey dan bij het traject in België.’

Goed gevoel

Stoffels: ‘Bij een advocaat moet je een goed gevoel hebben, en je moet het iemand ook gunnen. Dat heb ik bij Patrique. De prijs is dan secundair, maar we weten dat de gewerkte uren kloppen. Bij eenvoudige zaken betalen we minder, bij ingewikkelde meer. Dat juridische werk kan ik echt niet zelf doen. Er komt zoveel bij kijken! Inmiddels kreeg ik wel een paar templates van Patrique.’

Ouwens: ‘Dat wij voor dit soort werk niet altijd meer worden ingeschakeld, vind ik niet erg. Bij het eenvoudige werk hebben we nauwelijks toegevoegde waarde, het is fijn om dat soort dingen aan de klant te kunnen overlaten. Ik assisteer vooral bij de ingewikkelde zaken.’

Stoffels: ‘Een groot project in de samenwerking was de overname van een van de bedrijven. Dat koste mij enorm veel spanning en stress. En je kreeg ook heel erg veel documenten voor je neus. Dan is het fijn dat een team van advocaten de voordelen en de risico’s van de contracten voor je vertalen in duidelijke taal.’

Normale taal

Ouwens: ‘Dat zien we dan wel vaker. Die enorme stapel papier, daar wordt een ondernemer onzeker van. Moet je dat allemaal doornemen en begrijpen? Wij vertalen dat in normale taal, zodat de klant ook weet wat het praktisch betekent. Die normale taal vinden wij op het kantoor heel belangrijk. Ik ben ook allergisch voor advocaten die dingen nodeloos ingewikkeld willen maken en uit het ook verliezen aan wie ze het schrijven. Het gaat er als advocaat niet alleen om dat het klopt, de ander moet het ook begrijpen. Dat rammen we er bij onze beginnende advocaten steeds in: onthou voor wie je het doet!’

Pragmatisch

Stoffels: ‘Van Patrique heb ik inmiddels ook geleerd om niet alles zelf te doen. Daar ben je als ondernemer namelijk wel toe geneigd. Maar je kunt niet alles zelf goed doen. Het wordt gewoon beter als je een specialist inschakelt.’

Ouwens: ‘Van Jeffrey vind ik vooral het pragmatische mooi, dat je plannen maakt en daar dan ook aan begint. Wij advocaten zijn geneigd om eerst van alles helemaal uit te werken, om daarna pas die stap te zetten. Dat is een heel ander soort ondernemen. Als advocaat kun je je natuurlijk ook geen fouten veroorloven. Het lijkt me erg leuk om net zo snel te kunnen handelen als Jeffrey, al ben ik heel gelukkig met mijn vak van advocaat.’

Stoffels: ‘Ik ben veel te doelgericht om advocaat te kunnen zijn. En te slordig. Ik wil meteen beginnen. Ik maak veel plannen, en dan gaat er ook weleens wat mis. Maar behalve Patrique heb ik gelukkig ook nog een compagnons die heel precies is.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.