LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Interviews:

Q&A

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Iemand maakt er niet voor niets een potje van, daar zit altijd iets achter’

Stefan Roelands (foto, general manager van de Nederlandse vestiging van glasbeschermingsbedrijf Ritec Services) en Nabila Rachid (ondernemingsrechtadvocaat, oprichter Narecht Advocaten) bestrijden onrechtmatige concurrentie, maar vechten ook tegen een sjoemelende autoverkoper. ‘Ons bedrijf heeft in Nederland geen eigen bedrijfsjurist, daarom val ik altijd terug op het kantoor van Nabila.’

Roelands: ‘We doen al ruim tien jaar zaken. Ik ken Nabila door een vriend van mij. Ik had een probleem met een collega van ons. Ze functioneerde niet meer helemaal, ze vertelde dat ze in Spanje aan het werk was terwijl ze daar op het strand lag. Toen ik daar achter kwam probeerde ik zoveel mogelijk informatie te vergaren als bewijs. Maar wat moet je dan als werkgever? Toen heb ik Nabila gebeld, en zij heeft mij geholpen om het contract met de collega te beëindigen. Zonder al te veel moeite en kosten.’

Rachid: ‘Maar wel op een nette manier hoor, voor beide partijen. Stefan is zakelijk, zoiets moet geen maanden gaan duren, maar hij heeft ook oog voor de menselijke aspecten. Ik had als optie ook ontbinding van de arbeidsovereenkomst voorgelegd, maar Stefan wilde het netjes oplossen.’

Roelands: ‘We hadden haar op staande voet kunnen ontslaan maar dat deden we niet, want dan krijgt ze geen uitkering. Iemand maakt er niet voor niets een potje van, daar zit dan altijd iets achter.’

Rachid: ‘Het was heel bijzonder. Ik was toen nog maar een paar jaar bezig en Ritec is een grote onderneming. Er was meteen een goede klik en er was snel veel vertrouwen in mij.’

Lekker soepel

Roelands: ‘Dat kreeg ik door het telefonisch contact. Dat heb je soms, dat het meteen lekker soepel gaat. Ik had niet veel woorden nodig om het probleem uit te leggen. Sinds die zaak weet ik Nabila meteen te vinden als ik advies nodig heb. Ons bedrijf heeft in Nederland geen eigen bedrijfsjurist, daarom val ik altijd terug op het kantoor van Nabila. Ze geeft transparante adviezen, en het is fijn om met haar samen te werken. Maar gelukkig niet al te vaak, want als je een jurist nodig hebt, ha ha…’

Rachid: ‘Dat hoeft dan niet altijd voor een probleem te zijn. Het kan ook gaan om het opzetten van iets nieuws, of bij het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ik wil mijn klanten altijd meerdere opties geven. Van Ritec krijg ik de plannen voor het komende jaar te horen en Stefan weet wat het concern wil. Dan kan ik meedenken met de klant en mijn advies erop aanpassen. Ondernemers, zeker jonge ondernemers, zien zelden beren op de weg, ze zien vooral mogelijkheden en stappen over juridische problemen heen. “Dat zien we dan later wel.”’

Roelands: ‘We hebben ooit zo’n honderdduizend euro schade geleden, door een transport dat niet goed ging. De verzekering betaalde maar een klein deel, zoals het ook in de kleine letters stond. Soms maak je dan op basis van een advies de afweging dat je je verlies maar moet nemen. Want je wilt door met je onderneming en niet heel lang bezig zijn met een paar duizend euro. De bescherming van glas van cruiseschepen doen wij wereldwijd, vanuit Raamsdonksveer. Op het moment staan er bijvoorbeeld veertien man op een cruiseschip in Italië – dáár wil ik mee bezig zijn.’

Negatief

Rachid: ‘Ritec heeft een groot aandeel in een kleine markt, begint nu zelfs in het Midden-Oosten. Dan moet je niet met iedere concurrent een discussie aangaan of een geschil opstarten.’

Roelands: ‘We maakten ook eens mee dat een concurrent bij onze klanten heel negatief praatte over ons. Hij zei dat onze producten gevaarlijk waren. Je mag over je concurrent wel de voor- en nadelen bespreken, maar dit was geen eerlijke concurrentie meer. Als Brabander wil ik die concurrent dan meteen opbellen. Toch heb ik toen Nabila gebeld en gevraagd hoe je dat het best kunt aanpakken.’

Rachid: ‘Dan is het niet meer May the best man win. Juridisch heb je te maken met bijvoorbeeld onrechtmatige concurrentie, als je met valse informatie cliënten overhaalt om naar jou over te stappen. Je zegt bijvoorbeeld dat het product van de concurrent ondeugdelijk is terwijl dat niet het geval is.’

Roelands: ‘Ik ben toen in gesprek gegaan, dat heeft wel zijn vruchten afgeworpen. Er is ook zoveel glas in de wereld, het is alleen maar goed dat er concurrenten zijn. Ik vraag Nabila ook wel eens privé om advies. Zo had onze jongste zoon een auto gekocht met veel gebreken, bleek later.

Er was heel wat mis mee. Toen ik terugging naar de verkoper, kreeg ik een hele grote mond. Veel vloeken en tieren, dus dat moesten we maar eens anders gaan oplossen, dacht ik. Met een stevige sommatiebrief en onderhandelingen van Nabila kregen we het grootste gedeelte van het geld terug.’

Sneu

Rachid: ‘En ze konden de auto houden. Het was ook sneu: de zoon van Stefan had lang gespaard voor de auto en vader en zoon wilden samen de auto opknappen. En dan word je door de verkoper niet eens aangehoord, maar afgesnauwd!’

Roelands: ‘Ik ben in dit bedrijf 27 jaar geleden letterlijk onderaan de ladder begonnen. Ik moest sponsjes opgooien naar de collega die aan het glazenwassen was. Na een jaar gingen we gelukkig al naar Italië. Inmiddels heb ik heel veel gereisd, al doe ik dat de laatste tijd wat minder.’

Rachid: ‘Stefan staat open voor andere culturen, hij maakt daar geen onderscheid. Ik heb ook nooit een opmerking van hem gehad over waar ik vandaan kom. Diversiteit en inclusiviteit zijn al heel lang trending. En ik wil de samenstelling in de samenleving graag terugzien op kantoor en in mijn praktijk. Maar ik hoop dat de mensen mij inschakelen vanwege mijn kunnen.’

Roelands: ‘Ik heb zo’n beetje heel de wereld gezien. De mensen zijn allemaal hetzelfde, hoor. Er zit echt geen verschil tussen.’

Juridicum Vitae: Erasmina Danso-Boadi

Erasmina Danso, zelfstandig advocaat bij Haagsche Meesters, startte haar carrière bij het UWV op de afdeling bezwaar en beroep. Na kansen te hebben gemist die voor anderen vanzelfsprekend zijn, koos ze voor het zelfstandig ondernemerschap. ‘Bi-culturele studenten sluiten zich meestal – onder andere door tijdgebrek – niet aan bij studentenverenigingen.

Lees Verder >

Eerdere Interviews

Juridicum Vitae: Bram Reinke

Als legal counsel bij het dynamische Panattoni Europe focust Bram Reinke op vastgoed en internationaal ondernemingsrecht. De eerste vier jaar van zijn carrière was hij

Lees Verder >

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Interview:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Iemand maakt er niet voor niets een potje van, daar zit altijd iets achter’

Stefan Roelands (foto, general manager van de Nederlandse vestiging van glasbeschermingsbedrijf Ritec Services) en Nabila Rachid (ondernemingsrechtadvocaat, oprichter Narecht Advocaten) bestrijden onrechtmatige concurrentie, maar vechten ook tegen een sjoemelende autoverkoper. ‘Ons bedrijf heeft in Nederland geen eigen bedrijfsjurist, daarom val ik altijd terug op het kantoor van Nabila.’

Roelands: ‘We doen al ruim tien jaar zaken. Ik ken Nabila door een vriend van mij. Ik had een probleem met een collega van ons. Ze functioneerde niet meer helemaal, ze vertelde dat ze in Spanje aan het werk was terwijl ze daar op het strand lag. Toen ik daar achter kwam probeerde ik zoveel mogelijk informatie te vergaren als bewijs. Maar wat moet je dan als werkgever? Toen heb ik Nabila gebeld, en zij heeft mij geholpen om het contract met de collega te beëindigen. Zonder al te veel moeite en kosten.’

Rachid: ‘Maar wel op een nette manier hoor, voor beide partijen. Stefan is zakelijk, zoiets moet geen maanden gaan duren, maar hij heeft ook oog voor de menselijke aspecten. Ik had als optie ook ontbinding van de arbeidsovereenkomst voorgelegd, maar Stefan wilde het netjes oplossen.’

Roelands: ‘We hadden haar op staande voet kunnen ontslaan maar dat deden we niet, want dan krijgt ze geen uitkering. Iemand maakt er niet voor niets een potje van, daar zit dan altijd iets achter.’

Rachid: ‘Het was heel bijzonder. Ik was toen nog maar een paar jaar bezig en Ritec is een grote onderneming. Er was meteen een goede klik en er was snel veel vertrouwen in mij.’

Lekker soepel

Roelands: ‘Dat kreeg ik door het telefonisch contact. Dat heb je soms, dat het meteen lekker soepel gaat. Ik had niet veel woorden nodig om het probleem uit te leggen. Sinds die zaak weet ik Nabila meteen te vinden als ik advies nodig heb. Ons bedrijf heeft in Nederland geen eigen bedrijfsjurist, daarom val ik altijd terug op het kantoor van Nabila. Ze geeft transparante adviezen, en het is fijn om met haar samen te werken. Maar gelukkig niet al te vaak, want als je een jurist nodig hebt, ha ha…’

Rachid: ‘Dat hoeft dan niet altijd voor een probleem te zijn. Het kan ook gaan om het opzetten van iets nieuws, of bij het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ik wil mijn klanten altijd meerdere opties geven. Van Ritec krijg ik de plannen voor het komende jaar te horen en Stefan weet wat het concern wil. Dan kan ik meedenken met de klant en mijn advies erop aanpassen. Ondernemers, zeker jonge ondernemers, zien zelden beren op de weg, ze zien vooral mogelijkheden en stappen over juridische problemen heen. “Dat zien we dan later wel.”’

Roelands: ‘We hebben ooit zo’n honderdduizend euro schade geleden, door een transport dat niet goed ging. De verzekering betaalde maar een klein deel, zoals het ook in de kleine letters stond. Soms maak je dan op basis van een advies de afweging dat je je verlies maar moet nemen. Want je wilt door met je onderneming en niet heel lang bezig zijn met een paar duizend euro. De bescherming van glas van cruiseschepen doen wij wereldwijd, vanuit Raamsdonksveer. Op het moment staan er bijvoorbeeld veertien man op een cruiseschip in Italië – dáár wil ik mee bezig zijn.’

Negatief

Rachid: ‘Ritec heeft een groot aandeel in een kleine markt, begint nu zelfs in het Midden-Oosten. Dan moet je niet met iedere concurrent een discussie aangaan of een geschil opstarten.’

Roelands: ‘We maakten ook eens mee dat een concurrent bij onze klanten heel negatief praatte over ons. Hij zei dat onze producten gevaarlijk waren. Je mag over je concurrent wel de voor- en nadelen bespreken, maar dit was geen eerlijke concurrentie meer. Als Brabander wil ik die concurrent dan meteen opbellen. Toch heb ik toen Nabila gebeld en gevraagd hoe je dat het best kunt aanpakken.’

Rachid: ‘Dan is het niet meer May the best man win. Juridisch heb je te maken met bijvoorbeeld onrechtmatige concurrentie, als je met valse informatie cliënten overhaalt om naar jou over te stappen. Je zegt bijvoorbeeld dat het product van de concurrent ondeugdelijk is terwijl dat niet het geval is.’

Roelands: ‘Ik ben toen in gesprek gegaan, dat heeft wel zijn vruchten afgeworpen. Er is ook zoveel glas in de wereld, het is alleen maar goed dat er concurrenten zijn. Ik vraag Nabila ook wel eens privé om advies. Zo had onze jongste zoon een auto gekocht met veel gebreken, bleek later.

Er was heel wat mis mee. Toen ik terugging naar de verkoper, kreeg ik een hele grote mond. Veel vloeken en tieren, dus dat moesten we maar eens anders gaan oplossen, dacht ik. Met een stevige sommatiebrief en onderhandelingen van Nabila kregen we het grootste gedeelte van het geld terug.’

Sneu

Rachid: ‘En ze konden de auto houden. Het was ook sneu: de zoon van Stefan had lang gespaard voor de auto en vader en zoon wilden samen de auto opknappen. En dan word je door de verkoper niet eens aangehoord, maar afgesnauwd!’

Roelands: ‘Ik ben in dit bedrijf 27 jaar geleden letterlijk onderaan de ladder begonnen. Ik moest sponsjes opgooien naar de collega die aan het glazenwassen was. Na een jaar gingen we gelukkig al naar Italië. Inmiddels heb ik heel veel gereisd, al doe ik dat de laatste tijd wat minder.’

Rachid: ‘Stefan staat open voor andere culturen, hij maakt daar geen onderscheid. Ik heb ook nooit een opmerking van hem gehad over waar ik vandaan kom. Diversiteit en inclusiviteit zijn al heel lang trending. En ik wil de samenstelling in de samenleving graag terugzien op kantoor en in mijn praktijk. Maar ik hoop dat de mensen mij inschakelen vanwege mijn kunnen.’

Roelands: ‘Ik heb zo’n beetje heel de wereld gezien. De mensen zijn allemaal hetzelfde, hoor. Er zit echt geen verschil tussen.’

Eerdere Berichten

Juridicum Vitae: Bram Reinke

Als legal counsel bij het dynamische Panattoni Europe focust Bram Reinke op vastgoed en internationaal ondernemingsrecht. De eerste vier jaar van zijn carrière was hij

Lees Verder >

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.