LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Arbeidsrecht:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Je groeit met elkaar mee’

Advocaat Carolien Brederije kent directeur en mede-eigenaar Robert Menken van het internationale familiebedrijf Menken Orlando (voedingsmiddelen) al meer dan twintig jaar. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting?

Brederije: ‘Den Haag is net een dorp, daar komen we elkaar sowieso wel tegen. We hebben ook dezelfde leeftijd en een vergelijkbaar netwerk. Maar we lopen bij elkaar niet de deur plat.’

Menken: ‘Ik denk dat we elkaar een keer of vier, vijf per jaar zien, tenzij er wat speelt. Het is als met oude vrienden: je weet wat je aan elkaar hebt. Ook als je elkaar een tijd niet ziet, blijft de relatie. Je weet van beide kanten wat voor vlees je in de kuip hebt, dat werkt vertrouwd.’

Zwaarste klus

Brederije: ‘Onze zwaarste klus samen hebben we misschien wel meteen in het begin gehad, twintig jaar geleden. Bij een reorganisatie moest het bedrijf mensen laten gaan, ook werknemers met lange dienstverbanden. Ik was pas een aantal jaar bezig als advocaat, en Robert had het bedrijf net van zijn vader overgenomen, samen met zijn broer.’

Menken: ‘We waren een jonge directie, begin dertig, en dat Carolien dezelfde leeftijd had, gaf misschien nog een extra klik. En je groeit met elkaar mee. Ons bedrijf werd groter, het advocatenkantoor ging internationaler werken, Carolien werd partner.’

Brederije: ‘Bij die reorganisatie vroegen we ons af: hoe kunnen we zoveel mogelijk recht doen aan alle belangen? Waar zijn werknemers mee geholpen, ook met andere dingen dan geld?’

Menken: ‘We konden het niet regelen met een goed gevulde portemonnee, toch hebben we de mensen goed behandeld. Daardoor kijken ze niet negatief terug, ze waarderen ook achteraf onze inspanningen.’

Brederije: ‘Robert en ik werkten daarin goed samen omdat we afstand konden nemen en ons afvroegen waar het nou eigenlijk om ging. We hebben ook gekeken wat we verder voor de mensen konden doen. Ik ben een netwerker. Daardoor kon ik voor sommige van die werknemers de link leggen met een nieuwe werkgever.’

Zakelijk én persoonlijk

Menken: ‘Je merkt dat het bij het werken met een advocaat toch ook om persoonlijk contact gaat. Het is een zakelijke relatie, maar als je een zaak goed kunt afronden, en als je weet dat je advocaat er niet op uit is om een zo hoog mogelijke rekening te schrijven, dan is dat óók wat waard. Voor een klein verschil in tarief stappen we niet meteen naar een ander kantoor.’

Brederije: ‘Wij investeren graag in de klantrelatie. In het arbeidsrecht verandert er steeds enorm veel. Als onderneming moet je al die wijzigingen maar bij zien bij te houden. Daarom besteden wij tijd aan workshops en nieuwsbrieven, zonder direct rekeningen te sturen. Het is natuurlijk ook gewoon leuk om elkaar af en toe te zien.’

Menken: ‘De verhoudingen tussen klanten en leveranciers worden steeds juridischer. Zo krijgen we steeds vaker een geheimhoudingsverklaring voorgelegd. Om dat intern goed te managen moet ik er steeds meer tijd aan besteden. Nee, daar word ik niet altijd vrolijk van – dan had ik wel rechten gestudeerd. Maar ik weet dan wel wie ik moet hebben.’

Brederije: ‘Dat kan ook ondernemingsrecht zijn, dat hebben we ook in huis, het team wordt geleid door Tim van der Maas. En als we iets niet in huis hebben, of als er eens iets exotisch gebeurt, verwijzen we naar een ander kantoor.’

Menken: ‘Dan hoeven wij niet het telefoonboek van Londen te pakken om daar een advocaat te zoeken.’

Permanente opleiding

Brederije: ‘De mensen van HR bij Menken Orlando komen altijd naar onze workshops. Dat wordt een soort permanente opleiding. Ze bellen dan ook minder. Dat is niet erg, want ik kom graag in beeld als het nodig is, bij moeilijker vraagstukken. Dan heb je juist toegevoegde waarde.’

Menken: ‘De tarieven? Die zijn transparant, je weet wat bij een bepaalde juridische vraag het uurtarief is. Daar gaan we niet elk jaar over onderhandelen, dat gaat ook op goed vertrouwen. Ik ben zelf econoom, dus als de zaken goedkoper kunnen, doen we dat. Na verloop van tijd zie je bepaalde juridische zaken vaker langs komen. Dan weet je dat de soep niet zo heet wordt gegeten als opgediend, dus kijken we daar binnen het bedrijf zelf naar. Maar bij zaken met meer risico bellen we de advocaat.’

Brederije: ‘Een nadeel van zo’n lange werkrelatie zou kunnen zijn dat je blinde vlekken ontwikkelt. Maar daarvoor is mijn arbeidsrechtteam, zes advocaten, te groot en te kritisch. Datzelfde geldt voor Roberts directie.’

Menken: ‘Van het soort vragen dat wij aan de advocaat voorleggen gaan er niet dertien in een dozijn. Je moet dus telkens goed die materie in. Je kijkt: wat wordt er precies geadviseerd, ben ik het daarmee eens? Soms vraag je door of het niet anders kan, en soms is dat inderdaad zo. Dat houdt je scherp.’

Hoogleraar: Deliveroo-oordeel Hoge Raad kan andere sectoren raken

De uitspraak van de Hoge Raad, die vrijdag oordeelde dat bezorgers die werkten voor Deliveroo eigenlijk werknemers waren en geen zelfstandigen, moet ook andere sectoren die werken met zzp’ers aan het denken zetten. Dat stelt Evert Verhulp, hoogleraar Arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens hem werken veel zzp’ers, bijvoorbeeld

Lees Verder >

De Detacheringsrichtlijn in het internationale wegvervoer

Half oktober heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan in het conflict tussen de vakbond FNV en een internationaal transportbedrijf. Na beantwoording van prejudiciële vragen door het Europese Hof van Justitie in Luxemburg (hierna: HvJEU), heeft de Hoge Raad op 14 oktober jongstleden meer verduidelijking gegeven over het toepassingsbereik van de

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Arbeidsrecht:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Je groeit met elkaar mee’

Advocaat Carolien Brederije kent directeur en mede-eigenaar Robert Menken van het internationale familiebedrijf Menken Orlando (voedingsmiddelen) al meer dan twintig jaar. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting?

Brederije: ‘Den Haag is net een dorp, daar komen we elkaar sowieso wel tegen. We hebben ook dezelfde leeftijd en een vergelijkbaar netwerk. Maar we lopen bij elkaar niet de deur plat.’

Menken: ‘Ik denk dat we elkaar een keer of vier, vijf per jaar zien, tenzij er wat speelt. Het is als met oude vrienden: je weet wat je aan elkaar hebt. Ook als je elkaar een tijd niet ziet, blijft de relatie. Je weet van beide kanten wat voor vlees je in de kuip hebt, dat werkt vertrouwd.’

Zwaarste klus

Brederije: ‘Onze zwaarste klus samen hebben we misschien wel meteen in het begin gehad, twintig jaar geleden. Bij een reorganisatie moest het bedrijf mensen laten gaan, ook werknemers met lange dienstverbanden. Ik was pas een aantal jaar bezig als advocaat, en Robert had het bedrijf net van zijn vader overgenomen, samen met zijn broer.’

Menken: ‘We waren een jonge directie, begin dertig, en dat Carolien dezelfde leeftijd had, gaf misschien nog een extra klik. En je groeit met elkaar mee. Ons bedrijf werd groter, het advocatenkantoor ging internationaler werken, Carolien werd partner.’

Brederije: ‘Bij die reorganisatie vroegen we ons af: hoe kunnen we zoveel mogelijk recht doen aan alle belangen? Waar zijn werknemers mee geholpen, ook met andere dingen dan geld?’

Menken: ‘We konden het niet regelen met een goed gevulde portemonnee, toch hebben we de mensen goed behandeld. Daardoor kijken ze niet negatief terug, ze waarderen ook achteraf onze inspanningen.’

Brederije: ‘Robert en ik werkten daarin goed samen omdat we afstand konden nemen en ons afvroegen waar het nou eigenlijk om ging. We hebben ook gekeken wat we verder voor de mensen konden doen. Ik ben een netwerker. Daardoor kon ik voor sommige van die werknemers de link leggen met een nieuwe werkgever.’

Zakelijk én persoonlijk

Menken: ‘Je merkt dat het bij het werken met een advocaat toch ook om persoonlijk contact gaat. Het is een zakelijke relatie, maar als je een zaak goed kunt afronden, en als je weet dat je advocaat er niet op uit is om een zo hoog mogelijke rekening te schrijven, dan is dat óók wat waard. Voor een klein verschil in tarief stappen we niet meteen naar een ander kantoor.’

Brederije: ‘Wij investeren graag in de klantrelatie. In het arbeidsrecht verandert er steeds enorm veel. Als onderneming moet je al die wijzigingen maar bij zien bij te houden. Daarom besteden wij tijd aan workshops en nieuwsbrieven, zonder direct rekeningen te sturen. Het is natuurlijk ook gewoon leuk om elkaar af en toe te zien.’

Menken: ‘De verhoudingen tussen klanten en leveranciers worden steeds juridischer. Zo krijgen we steeds vaker een geheimhoudingsverklaring voorgelegd. Om dat intern goed te managen moet ik er steeds meer tijd aan besteden. Nee, daar word ik niet altijd vrolijk van – dan had ik wel rechten gestudeerd. Maar ik weet dan wel wie ik moet hebben.’

Brederije: ‘Dat kan ook ondernemingsrecht zijn, dat hebben we ook in huis, het team wordt geleid door Tim van der Maas. En als we iets niet in huis hebben, of als er eens iets exotisch gebeurt, verwijzen we naar een ander kantoor.’

Menken: ‘Dan hoeven wij niet het telefoonboek van Londen te pakken om daar een advocaat te zoeken.’

Permanente opleiding

Brederije: ‘De mensen van HR bij Menken Orlando komen altijd naar onze workshops. Dat wordt een soort permanente opleiding. Ze bellen dan ook minder. Dat is niet erg, want ik kom graag in beeld als het nodig is, bij moeilijker vraagstukken. Dan heb je juist toegevoegde waarde.’

Menken: ‘De tarieven? Die zijn transparant, je weet wat bij een bepaalde juridische vraag het uurtarief is. Daar gaan we niet elk jaar over onderhandelen, dat gaat ook op goed vertrouwen. Ik ben zelf econoom, dus als de zaken goedkoper kunnen, doen we dat. Na verloop van tijd zie je bepaalde juridische zaken vaker langs komen. Dan weet je dat de soep niet zo heet wordt gegeten als opgediend, dus kijken we daar binnen het bedrijf zelf naar. Maar bij zaken met meer risico bellen we de advocaat.’

Brederije: ‘Een nadeel van zo’n lange werkrelatie zou kunnen zijn dat je blinde vlekken ontwikkelt. Maar daarvoor is mijn arbeidsrechtteam, zes advocaten, te groot en te kritisch. Datzelfde geldt voor Roberts directie.’

Menken: ‘Van het soort vragen dat wij aan de advocaat voorleggen gaan er niet dertien in een dozijn. Je moet dus telkens goed die materie in. Je kijkt: wat wordt er precies geadviseerd, ben ik het daarmee eens? Soms vraag je door of het niet anders kan, en soms is dat inderdaad zo. Dat houdt je scherp.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.