LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Altijd op de hoogte blijven?
Even inschrijven:

Thema

Arbeidsrecht:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Recht is een mooi vak, maar voor leken soms lastig te begrijpen’

De jurist met een vaste contactpersoon bij een bedrijf: vaak kennen ze elkaar al jaren. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting? HR-manager Frans Kalkhoven (Toyota Material Handling Nederland BV: vorkhef- en magazijntrucks) en arbeidsrechtadvocaat Hanneke Frijlink (Nysingh advocaten en notarissen N.V.) lopen niet meteen naar de rechter.

Frijlink: ‘Je moet niet meteen de boksbeugel pakken maar wel laten zien waar je staat. Bij arbeidsconflicten of als iemand minder goed functioneert, is overleg vaak het beste. Maar als een werknemer ver over de schreef gaat, kom je er niet altijd in overleg uit. Dan moet je doorpakken en soms procederen.’

Kalkhoven: ‘Dat rechterlijk traject levert meestal alleen verliezers op. Daarbuiten vind je vaker een voor alle partijen bevredigende oplossing, ook al kost het geld. We hebben wel eens een situatie bij de hand gehad waarbij een medewerker verdacht werd van het wegnemen van materieel. Een gevoelige en lastige kwestie. We gingen naar de kantonrechter, en verwachtten een simpele zaak, maar het werd complexer. De ontbinding werd uitgesproken, maar we kregen geen oordeel over de verwijtbaarheid.’

Frijlink: ‘Er kwam een ontslagvergoeding. Verdenking van een strafbaar feit wil nog niet zeggen dat zonder vergoeding wordt ontbonden. Dat is afhankelijk van de omstandigheden, bijvoorbeeld als er arbeidsongeschiktheid bij komt. Dan gaan bij kantonrechters voelsprieten overeind. Voor werkgevers voelt dat niet altijd als rechtvaardig.’

Reorganisatie

Kalkhoven: ‘Ik ken Hanneke sinds 2007, toen ik bij Toyota kwam werken. Kort daarna hadden we een reorganisatie, waarbij we van 65 mensen afscheid moesten nemen. Slechts voor drie van hen moesten we naar de kantonrechter. Al hadden we ook het voordeel dat door de sluiting van een vestiging mensen konden kiezen voor een goede afvloeiingsregeling.’

Frijlink: ‘We zijn beiden binnen onze organisaties ook het aanspreekpunt voor andere, niet-arbeidsrechtelijke zaken. Deze worden dan vervolgens intern doorverwezen. Ik vind een lange relatie met een klant belangrijk. Je krijgt meer inzicht in de klant en zijn onderneming. Je hoort wat er leeft en begrijpt wat de mentaliteit is. Frans schetst de situatie ook altijd erg goed. Ik krijg niet een eenzijdig verhaal voorgeschoteld – dat gaat ook wel eens anders.’

Kalkhoven: ‘Ik werk graag met langdurige relaties, dan heb je minder woorden nodig om tot de kern te komen. Hier bij Toyota Material Handling ben ik de enige jurist, dus heb ik zogenaamd van alles verstand, ik ben de juridische persoon binnen het bedrijf. Ik vertaal juridische teksten en situaties voor de collega’s met: wat staat er nou echt? Recht is een mooi vak, maar voor leken is het soms heel lastig te begrijpen.’

Minder formele setting

Frijlink: Voor sommige klanten werken wij op contractbasis. Daar past een jaarlijks evaluatiemoment. Maar voor veel klanten, zoals voor Toyota, werk je aan concrete zaken in een minder formele setting. Dan praat je wel eens bij, en vraag je: loopt het nog goed bij jullie, en bij ons; is er iets wat we moeten bespreken? Als we elkaar een jaar lang niet zouden spreken, zou ik een afspraak maken om koffie te drinken en praten over de stand van zaken.’

Kalkhoven: ‘Dat duurt dan geen jaar! En zolang ik niks te klagen heb, hoef ik geen formele evaluatiemomenten. De uitkomst is dan bekend, je moet het met elkaar doen en als er kritiek is moet je die uiten in situaties waar het van toepassing is. En als opdrachtgever hebben we geen contractuele banden. Als je niet tevreden bent, stem je met de voeten en loop je naar een ander.’

Ondedreel van het geheel

Frijlink: ‘Voor een maandje zou ik best van baan willen ruilen. Advocaten zitten in de regel in het conflict. Frans is als HR-manager meer onderdeel van het geheel. En hij zit meer in de voorfase, dat lijkt me best leuk. Om meer generalistisch bezig te zijn. Om de juridische problematiek van een onderneming op mijn bord te krijgen, en dan te beoordelen: wat doe ik zelf en wat doe ik samen met een advocaat.’

Kalkhoven: ‘Ik heb rechten gestudeerd, internationaal en Europees recht, maar ben niet in de wieg gelegd voor advocaat. Want in het recht moet je heel zorgvuldig zijn, ook in de details. Ik ben meer van de generalistische kijk op dingen, de juridische finesses moet ik aan Hanneke overlaten.’

Workplace Monitoring Is Commonplace In The Legal Industry

‘I was told that this contract attorney had been terminated due to performance issues. Apparently, the software that the contract attorneys used to complete projects kept track of each of the attorneys. The software could tell when keyboards went idle and if the contract attorney was not as productive at

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Arbeidsrecht:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Recht is een mooi vak, maar voor leken soms lastig te begrijpen’

De jurist met een vaste contactpersoon bij een bedrijf: vaak kennen ze elkaar al jaren. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting? HR-manager Frans Kalkhoven (Toyota Material Handling Nederland BV: vorkhef- en magazijntrucks) en arbeidsrechtadvocaat Hanneke Frijlink (Nysingh advocaten en notarissen N.V.) lopen niet meteen naar de rechter.

Frijlink: ‘Je moet niet meteen de boksbeugel pakken maar wel laten zien waar je staat. Bij arbeidsconflicten of als iemand minder goed functioneert, is overleg vaak het beste. Maar als een werknemer ver over de schreef gaat, kom je er niet altijd in overleg uit. Dan moet je doorpakken en soms procederen.’

Kalkhoven: ‘Dat rechterlijk traject levert meestal alleen verliezers op. Daarbuiten vind je vaker een voor alle partijen bevredigende oplossing, ook al kost het geld. We hebben wel eens een situatie bij de hand gehad waarbij een medewerker verdacht werd van het wegnemen van materieel. Een gevoelige en lastige kwestie. We gingen naar de kantonrechter, en verwachtten een simpele zaak, maar het werd complexer. De ontbinding werd uitgesproken, maar we kregen geen oordeel over de verwijtbaarheid.’

Frijlink: ‘Er kwam een ontslagvergoeding. Verdenking van een strafbaar feit wil nog niet zeggen dat zonder vergoeding wordt ontbonden. Dat is afhankelijk van de omstandigheden, bijvoorbeeld als er arbeidsongeschiktheid bij komt. Dan gaan bij kantonrechters voelsprieten overeind. Voor werkgevers voelt dat niet altijd als rechtvaardig.’

Reorganisatie

Kalkhoven: ‘Ik ken Hanneke sinds 2007, toen ik bij Toyota kwam werken. Kort daarna hadden we een reorganisatie, waarbij we van 65 mensen afscheid moesten nemen. Slechts voor drie van hen moesten we naar de kantonrechter. Al hadden we ook het voordeel dat door de sluiting van een vestiging mensen konden kiezen voor een goede afvloeiingsregeling.’

Frijlink: ‘We zijn beiden binnen onze organisaties ook het aanspreekpunt voor andere, niet-arbeidsrechtelijke zaken. Deze worden dan vervolgens intern doorverwezen. Ik vind een lange relatie met een klant belangrijk. Je krijgt meer inzicht in de klant en zijn onderneming. Je hoort wat er leeft en begrijpt wat de mentaliteit is. Frans schetst de situatie ook altijd erg goed. Ik krijg niet een eenzijdig verhaal voorgeschoteld – dat gaat ook wel eens anders.’

Kalkhoven: ‘Ik werk graag met langdurige relaties, dan heb je minder woorden nodig om tot de kern te komen. Hier bij Toyota Material Handling ben ik de enige jurist, dus heb ik zogenaamd van alles verstand, ik ben de juridische persoon binnen het bedrijf. Ik vertaal juridische teksten en situaties voor de collega’s met: wat staat er nou echt? Recht is een mooi vak, maar voor leken is het soms heel lastig te begrijpen.’

Minder formele setting

Frijlink: Voor sommige klanten werken wij op contractbasis. Daar past een jaarlijks evaluatiemoment. Maar voor veel klanten, zoals voor Toyota, werk je aan concrete zaken in een minder formele setting. Dan praat je wel eens bij, en vraag je: loopt het nog goed bij jullie, en bij ons; is er iets wat we moeten bespreken? Als we elkaar een jaar lang niet zouden spreken, zou ik een afspraak maken om koffie te drinken en praten over de stand van zaken.’

Kalkhoven: ‘Dat duurt dan geen jaar! En zolang ik niks te klagen heb, hoef ik geen formele evaluatiemomenten. De uitkomst is dan bekend, je moet het met elkaar doen en als er kritiek is moet je die uiten in situaties waar het van toepassing is. En als opdrachtgever hebben we geen contractuele banden. Als je niet tevreden bent, stem je met de voeten en loop je naar een ander.’

Ondedreel van het geheel

Frijlink: ‘Voor een maandje zou ik best van baan willen ruilen. Advocaten zitten in de regel in het conflict. Frans is als HR-manager meer onderdeel van het geheel. En hij zit meer in de voorfase, dat lijkt me best leuk. Om meer generalistisch bezig te zijn. Om de juridische problematiek van een onderneming op mijn bord te krijgen, en dan te beoordelen: wat doe ik zelf en wat doe ik samen met een advocaat.’

Kalkhoven: ‘Ik heb rechten gestudeerd, internationaal en Europees recht, maar ben niet in de wieg gelegd voor advocaat. Want in het recht moet je heel zorgvuldig zijn, ook in de details. Ik ben meer van de generalistische kijk op dingen, de juridische finesses moet ik aan Hanneke overlaten.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.