De jurist met een vaste contactpersoon bij een bedrijf: vaak kennen ze elkaar al jaren. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting? Arbeidsrechtadvocaat Ernst van Win (foto) van De Clercq Advocaten timmert het juridisch dicht, terwijl cliënt Eric Luiten van 3M streeft naar langdurige relaties met leveranciers en zorgt voor de juiste toon.
Luiten: ‘Of het nou om fysieke producten of diensten gaat, 3M streeft langdurige relaties na met onze leveranciers. Dan kun je hen meenemen in hoe het bedrijf denkt en handelt, welke ethische waarden we nastreven. Zodat ze weten wat wij van hen verwachten als wij geadviseerd willen worden over hoe bepaalde kwesties en dossiers juridisch moeten worden geregeld.’
Van Win: ‘3M is als het ware een wereldwijd familiebedrijf. Het is toonaangevend op een groot aantal gebieden, toch is er een duidelijke sfeer van “Wij zijn 3M”, waar mensen lang blijven werken. Eric past daar goed bij, terwijl hij ook heel goed in staat is mee te werken aan de verandering die noodzakelijk is door internationalisering. Daarin trekken we al jarenlang samen erg goed op.’
Luiten: ‘Als multinational zijn we een groot conglomeraat, maar er is ook altijd een lokale saus in een land, die een eigen identiteit geeft. Uiteraard worden we internationaal aangestuurd door onze moederorganisatie, maar we zorgen goed voor ons personeel, op basis van Nederlandse regelgeving. Onze medewerkers maken het bedrijf.’
Vertalen
Van Win: ‘Internationalisering is de grootste verandering die we de afgelopen tien jaar samen zijn tegengekomen. Als aanpassingen in de gehele 3M-organisatie wereldwijd worden doorgevoerd, dan kan niet één land achterblijven. Zoiets kan Eric in het bedrijf heel goed uitleggen en vertalen naar Nederland.’
Luiten: ‘Anderhalf jaar geleden hebben we helaas een reorganisatie door moeten maken. Dan is er bijna dagelijks contact met Ernst en de mensen van zijn team, om te sparren over het gehele traject dat je moet doorlopen.’
Van Win: ‘Als je dagelijks veel contact hebt, kun je snel schakelen omdat je elkaar goed kent. In zo’n periode wissel je op een dag misschien wel twintig mails uit, en diverse telefoontjes, en je kijkt elkaar geregeld in de ogen. We komen veel op het kantoor in Delft, de receptioniste daar kent mij ook. Zelfs met de eigen advocaat van de ondernemingsraad hebben we een band die redelijk op vertrouwen is gebaseerd, omdat ze weten dat we komen met iets constructiefs.’
Toon van het bedrijf
Luiten: ’De toon van de boodschap is altijd belangrijk. Het gaat er uiteindelijk om dat wij een goed, passend en juist juridisch advies krijgen. Als dat advies van de advocaat formeel-juridisch is, is het aan mij om de toon van het bedrijf door te laten klinken, zonder afbreuk te doen aan de juiste juridische begrippen. Al weet het kantoor van Van Win dat zo nodig ook goed te doen, mede door de jarenlange samenwerking.’
Van Win: ‘We hebben eerder ook te maken gehad met HR-managers van 3M in andere landen. En dan is van belang dat Nederland vergeleken met andere landen in Europa een sterk beschermend en gedetailleerd arbeidsrecht heeft, en een van de sterkste medezeggenschapsrechtelijke regimes in de wereld, samen met Duitsland. Heel anders dan meer mediterraan georiënteerde landen als Frankrijk en België.’
Professioneel
Luiten: ‘De relatie gaat verder dan alleen maar zakelijk contact. We praten ook over onze vakanties en vakantieplannen. En soms vertellen we dat we ergens tegenaan lopen, ook buiten arbeidsrecht en medezeggenschap: hoe heb jij dat in jouw werk nou gedaan? Maar dan nemen we wel altijd de zakelijke relatie in acht, dat is ook mijn verantwoordelijkheid. Ik ben geen jurist, ook van karakter niet. In plaats van de zaken juridisch zwart-wit te zien, probeer ik eerder een weg te zoeken naar een oplossing. Wat je zelf niet hebt, zoek je juist bij anderen.’
Van Win: ‘We praten ook over sport en gezin, we weten wat er zoal gebeurt. Als je in mooie zaken met elkaar samenwerkt, is het heel plezierig dat je als persoon elkaar graag mag. Maar we hebben ook een volstrekt professionele relatie. Twee keer per jaar evalueren we die: wat is er goed gegaan, wat kan er beter, waar kunnen we elkaar nog beter begrijpen?’
Mores
Luiten: ‘Uiteindelijk gaat het erom of het advocatenkantoor levert wat 3M wil dat het levert, een goed juridisch advies op het moment dat wij het nodig hebben. Anders moeten we het elders halen. Al klinkt dat makkelijker dan het is, want je hebt niet zomaar die relatie opgebouwd. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal, maar we hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang. En je weet nu met Van Win en zijn team wat je hebt, en dat ze onze mores goed kennen.’