LEGALE ZAKEN

Zakelijk nieuws / Juridisch perspectief

Thema

Arbeidsrecht:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Wij zijn allebei van de heldere boodschap’

De jurist met een vaste contactpersoon bij een bedrijf: vaak kennen ze elkaar al jaren. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting? HR-manager Janine Hilbrandie-Van der Zwaag (links, nu HR director bij WCC, informatietechnologie) en advocaat Thea Vlot (Citius Advocaten) leerden elkaar goed kennen na een omvangrijke fusie – die gaan niet altijd van een leien dakje en leveren vaak nog jaren werk op.

Hilbrandie: ‘Toen ik bij die grote financiële instelling aan de Zuidas kwam werken, was er net een fusie geweest. Daarom hadden we heel veel contact. Die fusie was juridisch al wel rond, maar daarna waren er veel organisatorische veranderingen. Sommige functies in het bedrijf waren dubbel, bedrijfsprocessen moesten op elkaar worden afgestemd, er moest een nieuwe organisatiestructuur worden neergezet, nieuwe contracten, een nieuw personeelshandboek en ga maar door. Er speelde van alles: ontslagen, een sociaal plan, advies van de ondernemingsraad.’

Vlot: ‘In het begin was er natuurlijk een heel aantal gesprekken nodig om een duidelijk beeld te krijgen van wat er speelt. Waar gaat het over, welke personen zijn er betrokken? Sindsdien hadden we voortdurend contact. Mijn werkdag was niet compleet als ik Janine niet aan de telefoon had gehad. Dan dacht ik: zou ze ziek zijn?’

Hilbrandie: ‘Zoiets rond je niet in een paar maanden af. Er waren weleens weken dat ik wat minder contact had met Thea, maar dan hadden we nog vaak aan het eind van de dag een update, om elkaar op de hoogte te houden.’

Advocaat aan tafel?

Vlot: ‘Bij ontslagzaken bespreek je vooraf of Janine het slecht nieuws gesprek doet of soms beter de leidinggevende, of moet ook de advocaat aan tafel? Het was erg handig dat ik met ons kantoor in het Olympisch Stadion zit, en Janine dichtbij zat op de Zuidas. Als ze bij nader inzien wilde dat ik meteen ook een leidinggevende meekreeg in de strategie die wij hadden bedacht, sprong ik op de fiets en ging ik het gewoon uitleggen. Dan kregen wij meestal de handen op elkaar voor onze aanpak. ’

Hilbrandie: ‘Het ging om een organisatie met ruim driehonderd medewerkers, dan speelt er altijd wel wat. Medewerkers werden door de fusie onderdeel van een internationale organisatie waar ook veel meer procedures en regels gelden. Sommige mensen vonden dat lastig.’

Vlot: ‘Medewerkers krijgen nieuwe rollen, nieuwe plekken in de organisatie. Soms blijkt dan later, een enkele keer pas na een jaar, dat het toch niet lekker loopt. Dan moet je het weer onder de loep nemen. Wordt het een andere plek of toch een vertrekregeling?’

Hilbrandie: ‘Daarbij wilde ik lange epistels en juridische touwtreksessies voorkomen. Dan moet je pragmatisch zijn. Ik ben niet op zoek naar uitleg van het wetboek, maar naar een advies waar ik mee aan de slag kan. Dat ik niet zelf de vertaalslag moet maken. En als het voor een medewerker een bittere pil is, probeer ik zo snel mogelijk een gesprek te krijgen. Soms met advocaten van beide partijen om de tafel. Lange trajecten zijn voor niemand goed en beschadigen vaak de medewerker onnodig.’

Uitstellen

Vlot: ‘Wij zijn allebei van de heldere boodschap. Ik zie weleens HRM-managers die de slechte boodschap uitstellen. Soms zijn ze nog onervaren of krijgen ze weinig vertrouwen van de leidinggevende. Die gaan dan zwabberen, omdat ze niet begrijpen wat ze aan het doen zijn, of omdat ze niet helemaal staan voor wat ze zeggen. Maar Janine vertelde het duidelijke verhaal. Dan hoef je niet later te draaien en telkens met iets nieuws komen. Dan krijg je vertrouwen en gaan de zaken sneller.’

Hilbrandie: ‘We konden elkaar snel vinden in de aanpak. En als je elkaar dan langer kent, kun je sneller op elkaar aanhaken. Bovendien kende Thea het bedrijf al voor ik er kwam.’

Vlot: ‘Mensen die minder stevig in hun schoenen staan, of die minder vertrouwen krijgen, willen meer rugdekking. Die leggen dan heel veel bij mij neer. Dan werk je toch anders. Janine liet mij ook weleens komen om dingen gewoon uit te leggen aan de directie of leidinggevenden, in plaats van een notitie te schrijven. Die zou toch niet worden gelezen, of alleen de eerste drie alinea’s ervan. Als iedereen bij elkaar aan tafel zit, ga je sneller in een gezamenlijke richting.’

Dezelfde lijn

Hilbrandie: ‘Dan konden we gezamenlijk vragen beantwoorden, zodat iedereen er vertrouwen in kreeg. Dan komen er ook achteraf niet zoveel vragen meer en zit iedereen op dezelfde lijn qua aanpak.’

Vlot: ‘Zodat iedereen er als het ware zelf deel van uitmaakt. Als iemand dan later zegt “kan het niet anders?”, dan is het: Nee, nu niet meer.’

Hoogleraar: Deliveroo-oordeel Hoge Raad kan andere sectoren raken

De uitspraak van de Hoge Raad, die vrijdag oordeelde dat bezorgers die werkten voor Deliveroo eigenlijk werknemers waren en geen zelfstandigen, moet ook andere sectoren die werken met zzp’ers aan het denken zetten. Dat stelt Evert Verhulp, hoogleraar Arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens hem werken veel zzp’ers, bijvoorbeeld

Lees Verder >

De Detacheringsrichtlijn in het internationale wegvervoer

Half oktober heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan in het conflict tussen de vakbond FNV en een internationaal transportbedrijf. Na beantwoording van prejudiciële vragen door het Europese Hof van Justitie in Luxemburg (hierna: HvJEU), heeft de Hoge Raad op 14 oktober jongstleden meer verduidelijking gegeven over het toepassingsbereik van de

Lees Verder >

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Thema

Arbeidsrecht:

Cliënt en juridisch adviseur: ‘Wij zijn allebei van de heldere boodschap’

De jurist met een vaste contactpersoon bij een bedrijf: vaak kennen ze elkaar al jaren. Hoe werken ze samen? Wat gooien ze over de schutting? HR-manager Janine Hilbrandie-Van der Zwaag (links, nu HR director bij WCC, informatietechnologie) en advocaat Thea Vlot (Citius Advocaten) leerden elkaar goed kennen na een omvangrijke fusie – die gaan niet altijd van een leien dakje en leveren vaak nog jaren werk op.

Hilbrandie: ‘Toen ik bij die grote financiële instelling aan de Zuidas kwam werken, was er net een fusie geweest. Daarom hadden we heel veel contact. Die fusie was juridisch al wel rond, maar daarna waren er veel organisatorische veranderingen. Sommige functies in het bedrijf waren dubbel, bedrijfsprocessen moesten op elkaar worden afgestemd, er moest een nieuwe organisatiestructuur worden neergezet, nieuwe contracten, een nieuw personeelshandboek en ga maar door. Er speelde van alles: ontslagen, een sociaal plan, advies van de ondernemingsraad.’

Vlot: ‘In het begin was er natuurlijk een heel aantal gesprekken nodig om een duidelijk beeld te krijgen van wat er speelt. Waar gaat het over, welke personen zijn er betrokken? Sindsdien hadden we voortdurend contact. Mijn werkdag was niet compleet als ik Janine niet aan de telefoon had gehad. Dan dacht ik: zou ze ziek zijn?’

Hilbrandie: ‘Zoiets rond je niet in een paar maanden af. Er waren weleens weken dat ik wat minder contact had met Thea, maar dan hadden we nog vaak aan het eind van de dag een update, om elkaar op de hoogte te houden.’

Advocaat aan tafel?

Vlot: ‘Bij ontslagzaken bespreek je vooraf of Janine het slecht nieuws gesprek doet of soms beter de leidinggevende, of moet ook de advocaat aan tafel? Het was erg handig dat ik met ons kantoor in het Olympisch Stadion zit, en Janine dichtbij zat op de Zuidas. Als ze bij nader inzien wilde dat ik meteen ook een leidinggevende meekreeg in de strategie die wij hadden bedacht, sprong ik op de fiets en ging ik het gewoon uitleggen. Dan kregen wij meestal de handen op elkaar voor onze aanpak. ’

Hilbrandie: ‘Het ging om een organisatie met ruim driehonderd medewerkers, dan speelt er altijd wel wat. Medewerkers werden door de fusie onderdeel van een internationale organisatie waar ook veel meer procedures en regels gelden. Sommige mensen vonden dat lastig.’

Vlot: ‘Medewerkers krijgen nieuwe rollen, nieuwe plekken in de organisatie. Soms blijkt dan later, een enkele keer pas na een jaar, dat het toch niet lekker loopt. Dan moet je het weer onder de loep nemen. Wordt het een andere plek of toch een vertrekregeling?’

Hilbrandie: ‘Daarbij wilde ik lange epistels en juridische touwtreksessies voorkomen. Dan moet je pragmatisch zijn. Ik ben niet op zoek naar uitleg van het wetboek, maar naar een advies waar ik mee aan de slag kan. Dat ik niet zelf de vertaalslag moet maken. En als het voor een medewerker een bittere pil is, probeer ik zo snel mogelijk een gesprek te krijgen. Soms met advocaten van beide partijen om de tafel. Lange trajecten zijn voor niemand goed en beschadigen vaak de medewerker onnodig.’

Uitstellen

Vlot: ‘Wij zijn allebei van de heldere boodschap. Ik zie weleens HRM-managers die de slechte boodschap uitstellen. Soms zijn ze nog onervaren of krijgen ze weinig vertrouwen van de leidinggevende. Die gaan dan zwabberen, omdat ze niet begrijpen wat ze aan het doen zijn, of omdat ze niet helemaal staan voor wat ze zeggen. Maar Janine vertelde het duidelijke verhaal. Dan hoef je niet later te draaien en telkens met iets nieuws komen. Dan krijg je vertrouwen en gaan de zaken sneller.’

Hilbrandie: ‘We konden elkaar snel vinden in de aanpak. En als je elkaar dan langer kent, kun je sneller op elkaar aanhaken. Bovendien kende Thea het bedrijf al voor ik er kwam.’

Vlot: ‘Mensen die minder stevig in hun schoenen staan, of die minder vertrouwen krijgen, willen meer rugdekking. Die leggen dan heel veel bij mij neer. Dan werk je toch anders. Janine liet mij ook weleens komen om dingen gewoon uit te leggen aan de directie of leidinggevenden, in plaats van een notitie te schrijven. Die zou toch niet worden gelezen, of alleen de eerste drie alinea’s ervan. Als iedereen bij elkaar aan tafel zit, ga je sneller in een gezamenlijke richting.’

Dezelfde lijn

Hilbrandie: ‘Dan konden we gezamenlijk vragen beantwoorden, zodat iedereen er vertrouwen in kreeg. Dan komen er ook achteraf niet zoveel vragen meer en zit iedereen op dezelfde lijn qua aanpak.’

Vlot: ‘Zodat iedereen er als het ware zelf deel van uitmaakt. Als iemand dan later zegt “kan het niet anders?”, dan is het: Nee, nu niet meer.’

Eerdere Berichten

Delen:

Twitter
LinkedIn
Email

Overzicht pagina:

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. 

Privacy Cookies

Leuk dat u er bent. Nog even dit:

LEGALE ZAKEN maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Wij gaan zorgvuldig met uw privégegevens om. Klik op ‘lees verder’ voor uitgebreide informatie.

Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.